Type; 400 LAAG
Bouwjaar; 14-01-1974
Kleur; Geel/rood Origineel Ivoire borely
Bijzonderheden; Philips servicewagen van Pele uit Dol.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zoals een aantal van jullie wellicht wisten of konden vermoeden, was ik al geruime tijd aan het jagen op een AK400 laag. Je zoekt dan een AK400 met een laag dak, eigenlijk een AK350 maar dan met brede ribbel. Uit Frankrijk komen ze zelden deze kant op, ik zou niet weten waarom dat zo is. Een aantal origineel Nederlandse zijn er bekend.
Afgelopen zaterdag verscheen er via dit register een link naar Le Bon Coin. Toen ik de advertentie las had ik direct zoiets van "deze moet hier naar toe" en belde "de beheerder" van deze site! Bellen en kopen was mijn mededeling! En dat gebeurde!
De volgende morgen om 09.00 uur vertrokken een kennis en ik uit Winkel, en om 19.30 uur waren we ter plekke vlakbij Rennes. In het pikke donker met een zaklantaarn de koop gesloten en de auto op de ambulance geladen. De auto reed met een behoorlijk tikkende motor zelf de kar op, hij startte, schakelde en remde. Om 00.15 uur reden we vlot dwars door Parijs en besloten we om maar gewoon door te rijden naar huis. Om 06.45 kroop ik in mijn bed, geweldig wat een avontuur!
Vanavond ben ik aan het sleutelen geslagen en achter het euvel van de tikkende motor gekomen: de linker cilinderkop zat serieus los en de klepstoter tikte tegen het kleppendeksel. Nu alles vastzit heb ik net kleppen gesteld en ga ik morgen verder.
Andere koplampbeugel, een smalle, en weg met die wimpertjes ;), motorbeplating goed vastzetten en nog een andere choke kabel. Bedrading is niet geweldig, een andere draadboom geen overbodige luxe.
De auto is in een ongekend goede staat, van de eerste eigenaar, met een origineel klokgaaf (gewoon nieuw) chassis wat er kennelijk in het eerste jaar een keer is onder gegaan; er staat met de hand op de onderkant geschilderd: AK400 1974 exch. 1/1, in keurig nette witte letters alsof dat gisteren is gebeurd. APK tot maart 2016.
(https://farm5.staticflickr.com/4436/37262671282_2bf0d6f530_b.jpg) (https://flic.kr/p/YLLVXG)DSC_1195 (https://flic.kr/p/YLLVXG) by azu250 (https://www.flickr.com/photos/citroenazu/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4496/37434835465_b6338d9cd5_b.jpg) (https://flic.kr/p/Z2ZjnF)DSC_1264 (https://flic.kr/p/Z2ZjnF) by azu250 (https://www.flickr.com/photos/citroenazu/), on Flickr
Wat een schatje Marco! 8)
Mooi verhaal, heb je nog meer foto's van de wagen?
Die lage 400 zie je ook in Frankrijk zelden. Ze zijn destijds maar zeer kort geleverd, van 1974 tot 1976 dus krap aan drie jaar. En Citroën heeft er ook nooit reclame voor gemaakt zo'n nieuw model, er staat in de Nederlandse folder slechts een summiere beschrijving dat de AK twee uitvoeringen kent, motorisch/technisch identiek maar de één heeft door verschil in dakhoogte een laadvolume van 2,14 m3, de andere een laadvolume van 2,46 m3. Dus lees ik eigenlijk dat klanten beter een hoge 400 kunnen kopen...Ze zullen qua prijs ook ongeveer gelijk zijn geweest, kan een paar guldens hebben gescheeld...(heb geen prijslijst zo bij de hand, ben wel benieuwd)
Gek is overigens wel dat in de technische gegevens op de achterzijde de nuttige lading van een AK 400 laag 12 kilo groter is.
Ik vind ze echt super 8)! Ben zelf ook in het gelukkige bezit... :)
Gefeliciteerd! :)
Hey Marco,
Echt een mooie wagen om te zien.
Veel plezier ermee!
Groeten
Dus we hebben iets om naar uit te kijken bij de meeting.
Wat een mooie! Veel plezier met je nieuwe aanwinst.
Gefeliciteerd met je aankoop Marco, wat een geweldige machine! Heb je er nog plannen er mee of ga je hem in deze staat conserveren?
Veel plezier er mee, maar dat zal wel lukken ;D
Quote from: Bertje Beige on December 12, 2015, 15:46:41 PM
Gefeliciteerd met je aankoop Marco, wat een geweldige machine! Heb je er nog plannen er mee of ga je hem in deze staat conserveren?
Veel plezier er mee, maar dat zal wel lukken ;D
Ik ga de auto terug restaureren naar de staat van 1975..... Jullie kennen mij, bij mij geen rotte goudappel in de mand 8)
Dan hoop ik maar dat die reclamebeschildering er in 1974 al op gezet is ;D
En dan had je er trouwens ook geen smalle koplampstang op hoeven te sleutelen, want daar passen de 4kante lampen niet op de tezamen met de plastic grille bij 1975 horen ;)
Maar hoe dan ook, het is jouw auto, jouw feestje en de auto blijft bewaard en gaat rijden, en dat is het allerbelangrijkst :)
Quote from: Bertje Beige on December 12, 2015, 16:38:07 PM
Dan hoop ik maar dat die reclamebeschildering er in 1974 al op gezet is ;D
En dan had je er trouwens ook geen smalle koplampstang op hoeven te sleutelen, want daar passen de 4kante lampen niet op de tezamen met de plastic grille bij 1975 horen ;)
Maar hoe dan ook, het is jouw auto, jouw feestje en de auto blijft bewaard en gaat rijden, en dat is het allerbelangrijkst :)
Je zult wel zien 8)
Ik (wij) wachten rustig af ;D ;D
Hij is gaaf Marco!
Geen foto's gemaakt in Frankrijk toen je em ging ophalen??
A demain! ;-)
Superkar!
Gefeliciteerd Marco!
Zitten er al wieldoppen op? ::)
Gaaf ding man!
mooi ding man...succes.... kan niet wachten haar 'live' te bewonderen.
Quote from: Ad AZU on December 13, 2015, 10:58:41 AM
mooi ding man...succes.... kan niet wachten haar 'live' te bewonderen.
Je mag altijd, even bellen van te voren, komen kijken.
Vanmiddag zijn er twee fototoestellen wezen kijken ;)
Krijgen wij ook nog foto's?
Even geduld 8)
Nou vooruit dan maar... ;-)
(https://farm6.staticflickr.com/5811/23700072746_a45deddbd8_z.jpg) (https://flic.kr/p/C7i4VU)DSC_0872 (2) (Kopie) (https://flic.kr/p/C7i4VU) by azu250 (https://www.flickr.com/photos/citroenazu/), on Flickr
(https://farm6.staticflickr.com/5664/23098046344_369e557043_z.jpg) (https://flic.kr/p/Bc6wsm)DSC_0859 (2) (Kopie) (https://flic.kr/p/Bc6wsm) by azu250 (https://www.flickr.com/photos/citroenazu/), on Flickr
(https://farm6.staticflickr.com/5642/23617658662_72c80d7dbd_z.jpg) (https://flic.kr/p/BZ1F6q)DSC_0862 (2) (Kopie) (https://flic.kr/p/BZ1F6q) by azu250 (https://www.flickr.com/photos/citroenazu/), on Flickr
(https://farm1.staticflickr.com/656/23643614951_f1ff28c61c_z.jpg) (https://flic.kr/p/C2iGZD)DSC_3370 (2) (Kopie) (https://flic.kr/p/C2iGZD) by azu250 (https://www.flickr.com/photos/citroenazu/), on Flickr
Wow, ziet er echt nog perfect uit.. :o
Is zeker mooi wagentje. Zou er persoonlijk niet veel aan doen enkel wat kleine details. Belettering is nu mooi authenthiek. Ieder zijn ding natuurlijk. Geniet er van op Nederlandse wegen
Zoek de verschillen met eerdere foto's ;)
Wat een ding! ;D (dankuwel fotograaf)
Quote from: RCUPPER on December 13, 2015, 19:54:17 PM
Wat een ding! ;D (dankuwel fotograaf)
Dank vooral aan diegene die hem postte hier; te koop op "le bon coin"!
Hier gaan we allemaal van genieten! Morgen naar mijn "overbuurman" (laat die nou bij de RDW werken :-)), platen erop en rijden met dat ding ;)
Geen dank Marco. Vind het leuk om alles een beetje in de gaten te houden... ;D
Daarnet liep de motor weer, vandaag overdag lukte dat niet. Motor is goed, zo niet perfect. De draadboom is een warboel, ik ga op zoek naar een gebruikte of een nieuwe.
Wie er één weet, ik zoek een originele voor twee zekeringen kastjes. Eventueel kan het ook met één voor één zekeringen kastje.
Quote from: azurblade on December 13, 2015, 19:48:32 PM
Zoek de verschillen met eerdere foto's ;)
Er zit inderdaad één heel opmerkelijk verschil in, naast de meest voor de hand liggende!
Wie ziet het?
Het bedrijf bestaat nog steeds Marco!
https://www.google.nl/maps/place/Ets+Pel%C3%A9/@48.5500711,-1.7533978,3a,75y,316.64h,90t/data=!3m4!1e1!3m2!1sMoMDXk0nLXhaUri8iol9DA!2e0!4m2!3m1!1s0x0:0xb2fd14ee9f9105ee!6m1!1e1
PELE PHILIPS WHIRLPOOL
Electro-ménager, Tv, Antennes Quali.
Point de vente Philips Whirlpool.
Retrouvrez toutes les offres et prestations CANAL+ CANALSAT.
3 Rue lejamptel
35120 DOL DE BRETAGNE
02 99 48 01 40
Ik zou daar zeker een keer heenrijden met je AK!
Geen verkeerde omgeving daar!
De Mont Saint Michel en het middeleeuwse Saint Malo binnen handbereik.. daar proef je het mystieke bretagne.
Camperen kan gemakkelijk boven op het fort in Saint Malo, midden in het centrum !
Volgens mij zijn de koplamppetjes eraf, de plakstrip op de voorbumper is eraf (of nieuwe voorbumper) en je hebt de bandenklep dichtgeplamuurd ;). En bijgekwast natuurlijk.
Marco, er zit een goed chassis onder, maar het linker 3hoekje zit er niet echt fraai meer uit, of is dat gezichtsbedrog?
Quote from: CitroenAZU on December 14, 2015, 12:03:41 PM
Het bedrijf bestaat nog steeds Marco!
https://www.google.nl/maps/place/Ets+Pel%C3%A9/@48.5500711,-1.7533978,3a,75y,316.64h,90t/data=!3m4!1e1!3m2!1sMoMDXk0nLXhaUri8iol9DA!2e0!4m2!3m1!1s0x0:0xb2fd14ee9f9105ee!6m1!1e1
PELE PHILIPS WHIRLPOOL
Electro-ménager, Tv, Antennes Quali.
Point de vente Philips Whirlpool.
Retrouvrez toutes les offres et prestations CANAL+ CANALSAT.
3 Rue lejamptel
35120 DOL DE BRETAGNE
02 99 48 01 40
Geweldig :) :)
Quote from: Hans 250 on December 14, 2015, 15:37:40 PM
Volgens mij zijn de koplamppetjes eraf, de plakstrip op de voorbumper is eraf (of nieuwe voorbumper) en je hebt de bandenklep dichtgeplamuurd ;). En bijgekwast natuurlijk.
Nee dat was allemaal al bij de prijs inbegrepen, behalve dan dat Martijn de koplampjes vervangen heeft en dat ik er al een smalle koplampbeugel op had zitten!
Wat mij opviel is dat er een sticker op het voorruit zit met CT tot februari 2016 en op de foto's van LBC niet ???
Zo!
Gisteren een nieuw contactslot gescoord bij de EEEC en dankzij Engbokho heb ik de juiste meegenomen!
Daarna naar de 2cvclub geweest. Leuke delen gevonden maar ik maak mij wel zorgen om die club, eigenlijk bedienen ze alleen nog de jaren tachtig eenden en verder vooral de bar. Het was er heel gezellig maar van de schat van onderdelen en kennis die ze ooit in Amersfoort hadden leek weinig meer over of ik moet mij heel sterk vergissen ???
Draadboom is eruit, er komt een andere in, niet helemaal de originele maar wel voor ééntje met een startknop. Met dank aan besteleendjes Klaas, zo kunnen wij hem zo langzamerhand wel noemen 8)
Verder houdt het bruine tellerkastje mij bezig, ik wil het allemaal weer origineel hebben maar eindig met een gatenkaas :-\ Heeft er iemand nog een bruin tellerkastje waarop een aluminium plaatje hoort (er staan er drie in de Wormer maar daar zit een auto aan vast ;))? De modernere, voor de rechthoekige schakelaars, zijn toch echt heel anders :)
Heb je misschien ook nog wat foto's van de binnenkant, Marco?
Ja zo n bruin tellerkastje zoek ik ook nog in mooie staat, dus achteraan aansluiten he! 😜
Quote from: CitroenAZU on January 03, 2016, 22:51:38 PM
Ja zo n bruin tellerkastje zoek ik ook nog in mooie staat, dus achteraan aansluiten he! 😜
Laat er nou vanmiddag ééntje op Marktplaats staan, die komt deze kant op :) ;D ;D
heeft er tien minuten op gestaan 8) precies de goeie 8)
Quote from: CitroenAZU on January 03, 2016, 22:51:38 PM
Ja zo n bruin tellerkastje zoek ik ook nog in mooie staat, dus achteraan aansluiten he! 😜
Afgelopen weekend in Reims nog zo'n kastje gekocht. Eigenlijk weer net niet het juiste type, deze heeft een extra gat voor de startknop naast het contactslot.
Er zat een keurige complete draadboom bij en daar was ik wel heel blij mee, dat scheelt heel veel werk!
verder een nieuwe bruine richting aanwijzer gekocht.
Fantastische beurs, fantastisch mooi weer! Alleen, heel erg druk !!!
Gister deze auto live bewonderd, wat een geweldige bijzondere machine. En Marco is er mee van plan wat ik ook zo ongeveer zou doen, goed bezig Marco :)
En jij hebt zeker wel foto's voor op dit wonderschone forum gemaakt?
Euh, nee, maar daar was ook geen ruimte voor ???
Tijd dat eigenaar óf zijn garage opruimt, óf het goed eens buiten zet... ::)
Quote from: RCUPPER on March 26, 2016, 09:14:07 AM
Tijd dat eigenaar óf zijn garage opruimt, óf het goed eens buiten zet... ::)
Wacht de volgende maand maar af 8)
Ondertussen ben ik van alles aan het verzamelen voor het ding. Ik denk dat ik vier velgjes laat poedercoaten in het Philips rood (ik heb er vijf, geklonken velgen, op de A markt gekocht). En dan ga ik de auto rijdende maken.
Alles is hier nog in de winterstand!
Quote from: Bertje Beige on March 26, 2016, 08:05:15 AM
Euh, nee, maar daar was ook geen ruimte voor ???
Dat mocht niet zul je bedoelen :D
Nou wil ik zo snel mogelijk met het ding naar de RDW. Ik begreep van Martijn dat je gewoon op een open spreekuur aan kunt komen rijden en je auto kunt aanbieden. Maar als ik dat op de site van de RDW lees, dan kan dat, maar dan mag het voertuig niet ouder zijn dan 29 jaar :(
Als ik vervolgens een afspraak wil plannen, dan kan ik niet eerder terecht dan 17 juni.
Oei, dat is vervelend Marco, en ook al een ander keuringsstation geprobeerd?
Heerenveen is wat verder weg, maar niet zo druk, en ik heb er goede ervaringen.
Dat probleem heb ik ook een keer gehad toen ik zo dom was om bij een reeds gemaakte afspraak toch nog te kijken voor een vroeger tijdstip. Veel succes met wachten, bureaucratie it is! ;)
P.s. heb je mooi tijd om eens wat foto's te maken van "het ding"
Quote from: RCUPPER on April 20, 2016, 08:23:57 AM
P.s. heb je mooi tijd om eens wat foto's te maken van "het ding"
Er zijn al heel veel mooie foto's gemaakt van "het ding" !
In de Citroexpert die nu bij de drukker ligt, zal een stukje of stuk (dat is nog niet helemaal duidelijk) over onze Philips bestellert staan. Voor dat het blad uit is, heb ik MVW plechtig moeten beloven geen enkele andere publiciteit op te zoeken 8)
In elk geval zal ik heel erg mijn best doen om "het hok" rijdende op het besteleendenweekend te krijgen!
Blijft toch een mooi 'ding'.... ;D
Zolang het MVW maar is.. is het je vergeven.
Quote from: MarcoAZU on April 20, 2016, 10:41:13 AM
Voor dat het blad uit is, heb ik MVW plechtig moeten beloven geen enkele andere publiciteit op te zoeken 8)
Heeft dat iets met sjoemelsoftware te maken ? mVW ?
Hij zal onze Hof-fotograaf bedoelen......
:)
MvdW
Hij komt op Citromobile te staan bij de stand van de 2CVclub!
Ik ben nu bijna zo ver dat ik kan gaan proefdraaien, er is motorisch en elektrisch erg veel gekloot met het ding. Het is even afwachten hoe hij zal rijden. Ben de komende veertien dagen vrij!
Binnenkort in dit theater :-)
(https://farm2.staticflickr.com/1528/26559078852_2eb8943357_z.jpg) (https://flic.kr/p/GsWdQC)CitroExpert 117 (https://flic.kr/p/GsWdQC) by azu250 (https://www.flickr.com/photos/citroenazu/), on Flickr
(https://farm2.staticflickr.com/1565/26664838295_f8b1a5a318_z.jpg) (https://flic.kr/p/GChgri)Philips... (https://flic.kr/p/GChgri) by CitroenAZU (https://www.flickr.com/photos/citroen250/), on Flickr
En op Citromobile!
Quote from: MarcoAZU on April 27, 2016, 00:50:47 AM
En op Citromobile!
Ja, wrijf het er maar goed in ! ;)
Hij is inderdaad wel heel gaaf!
complimenten uit Naaldwijk
Ben lekker aan het sleutelen. Motor loopt, al hoor ik wel een bijgeluid. Ik verdenk het toplager van de prise as. Auto kan in elk geval rijdende een autoambulance op en op eigen kracht een plekje krijgen op Citromobile :) :)
Oliefilter krijg ik tot nu toe met geen mogelijkheid los :o :o, verse olie en filter lijken geen overbodige luxe :)
Bumperdelen weggebracht naar de spuiter, ook een blikken luchtfilter.
Verder vind ik het nog vooral lastig. De voorspatborden bijvoorbeeld zijn zeer slecht en niet origineel. Spuitwerk is van het stofzuiger gehalte, zo ook de motorkap.
De auto is in feite internationaal erfgoed, tenminste zo voel ik het bijna 8)
Als oliefilter origineel is laten zitten ;)
Gekkigheid die kan je met dikke platte schroevendraaier wel lostikken
Los tikken? Gewoon de platte (lange/stevige)schroevendraaier dwars door het filter heen slaan. En draaien maar 8)
Quote from: engbokho on April 29, 2016, 07:51:17 AM
Los tikken? Gewoon de platte (lange/stevige)schroevendraaier dwars door het filter heen slaan. En draaien maar 8)
Ik heb al een pen dwars door het filter heen. Pen ging krom >:( >:(
Maar ik zal hem krijgen hoor ;)
Gereedschap gekocht bij Rijsbergen. Een tang waarmee je het filter aan de voorkant kunt vastklemmen. Man wat zat dat filter vast, niet normaal!
Zit nu een Bosch filter op, ze hadden geen Philips filters :)
Quote from: MarcoAZU on April 29, 2016, 00:30:09 AM
Spuitwerk is van het stofzuiger gehalte, zo ook de motorkap.
Ik zou hem helemaal opnieuw overspuiten !
Wit is een mooie kleur, of bruin !
We wachten ongeduldig de Citroexpert af..
Ik zou hem inruilen in Winkel.. Heb me laten vertellen dat die heer zo verliefd was op jou Philips eend, dat 'ie meteen een aanvullende Phillips Currus HY-bus voor op de achtergrond heeft aangeschaft. To be continued..
Trouwens: nu je twee besteleenden hebt kun je mooi je vrouw naar de enige echte Internationale Besteendenmeeting sturen en zelf een bezoekje brengen aan
zondag 25 september 2016 A t/m ZX-markt Simpelveld. Iedereen welkom!
Quote from: RCUPPER on May 01, 2016, 08:55:32 AM
We wachten ongeduldig de Citroexpert af..
Ja hier thuis kunnen wij ook bijna niet meer wachten!
Heb me laten vertellen dat die heer zo verliefd was op jou Philips eend, dat 'ie meteen een aanvullende Phillips Currus HY-bus voor op de achtergrond heeft aangeschaft. To be continued..
Meen je dit? Of is dit weer zo'n loze kreet voorkomend uit een lichte vorm van jaloersheid? ;)
Trouwens: nu je twee besteleenden drie :-* hebt kun je mooi je vrouw naar de enige echte Internationale Besteendenmeeting sturen en zelf een bezoekje brengen aan
zondag 25 september 2016 A t/m ZX-markt Simpelveld. Iedereen welkom!
Tja ik zou graag willen dat weet je, maar mijn vrouw interesseert het geen biet en wil niet eens in een eend rijden.
Ik weet niet of Edwin Groen jaloers op je is.. Ken de man niet zo heel goed, weet alleen dat hij een bijzonder goede smaak heeft. :)
QuoteJaloezie of ijverzucht is een gemoedstoestand of emotie waarbij men datgene wenst te krijgen wat een ander reeds heeft gekregen, of wenst dat de ander datgene niet had. Dit kan zowel om materie, eigenschappen als om relaties gaan. ...
Nog altijd mooi dat er zoveel verzamelaars, zowel groot als klein, zijn van dit prachtig oud spul. Alles wat nog rondloopt is speciaal en uniek (zowel voertuig als eigenaar). Laten we hopen dat het de komende decennia nog rijdend gehouden wordt.
Hieronder de foto van je Noord Hollandse collega. Wagen oorspronkelijk als verkoopwagen in dienst bij een collega van de heer Pélé uit Dol voor de minder begaanbare gebieden in Frankrijk. Daarna een hele poos als foodtruck (toen nog frituur) in Clamecy gestaan. Toen een hele tijd schuurvondst geweest en toen verder richting Winkel. Laten we hopen dat we beide voertuigen nog vaak op de foto mogen zien voorbij komen!
(https://farm2.staticflickr.com/1685/26754270795_b85518c401_b.jpg) (https://flic.kr/p/GLbCAX)currus (https://flic.kr/p/GLbCAX) by RCUPPER (https://www.flickr.com/photos/137930902@N02/), on Flickr
Ooowja Marco: voor €658,- de jouwe... http://www.ebay.nl/itm/DINKY-TOYS-FRANCE-587-CAMION-CITROEN-HY-1200-PHILIPS-CURRUS-MIB-EN-BOITE-1964/301652859563 (http://www.ebay.nl/itm/DINKY-TOYS-FRANCE-587-CAMION-CITROEN-HY-1200-PHILIPS-CURRUS-MIB-EN-BOITE-1964/301652859563)
Net het eerste proefrondje gereden met de Philips. Kentekenplaat van de gele er even opgeschroefd :-[ Prompt komen we politie tegen zeg! Oeps, gelukkig ze hadden wat anders te doen. 8)
Auto rijdt en schakelt goed, remmen zijn matig. Ander setje schijven en blokken erop vrees ik.
Gaaf. Nu op vakantie in het zuiden van Limburg maar bij terugkomst ligt vast de citroexpert op de mat :)
Een dergelijk eendje zo opknappen en rijden is veel leuker dan verkopen aan Edwin. Misschien leuk bedrag maar minder lol.
Nu nog wat leuke Philips attributen uit die tijd in de laadruimte en maken hem helemaal compleet.
Quote from: azurblade on May 02, 2016, 21:00:38 PM
Gaaf. Nu op vakantie in het zuiden van Limburg maar bij terugkomst ligt vast de citroexpert op de mat :)
Een dergelijk eendje zo opknappen en rijden is veel leuker dan verkopen aan Edwin. Misschien leuk bedrag maar minder lol.
Nu nog wat leuke Philips attributen uit die tijd in de laadruimte en maken hem helemaal compleet.
Het is inderdaad een heerlijk eendje om aan te sleutelen! Mijn jongste zoon wordt razend als ik alleen de naam G al in mijn mond neem ;)
Maar één van de projecten zal toch moeten wijken, vijf is te veel!
Waarschijnlijk gaat het 12 PKtje eruit :'(
Ik had graag de Philips opgesierd met een deel van de erfenis van Tom Schulte het komend weekend maar dat is mij niet gelukt.
Ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties!
Blokken en schijven kun je snel genoeg zien. is je HRC niet gaar?
Quote from: CitroenAZU on May 02, 2016, 23:46:39 PM
Blokken en schijven kun je snel genoeg zien. is je HRC niet gaar?
Nee schijven zijn niet vlak en de zooi is vet vermoed ik! Schijven zou ik misschien nog wel in de draaibank kunnen zetten.
Vandaag viel Citroexpert in de bus .
Ik was dan ook erg benieuwd naar de reportage en foto's van deze AK.
De reportage was kort en bondig zoals we van Martijn gewend zijn en de foto's van kwaliteit.
Deze AK is nog leuker dan ik dacht.
Mooie aanwinst , Marco !
(https://farm8.staticflickr.com/7122/26294531804_9f2ab44246_z.jpg) (https://flic.kr/p/G4ymdC)DSC_1736 (2) (Kopie) (https://flic.kr/p/G4ymdC) by azu250 (https://www.flickr.com/photos/citroenazu/), on Flickr
Afschuwelijk met die tulpjes en bordjes ik hou van Holland :'( Dit was zaterdagochtend vroeg, toen wij binnen kwamen heb ik als eerste die poespas van onze auto afgehaald!
Een geweldig weekend gehad, veel mensen gesproken! Geweldige reacties gehad!
De 2CVclub maakt wederom een moeilijke tijd door, je kunt vinden wat je er van vindt, maar een heel team van idioten staat daar wel weer drie dagen lang!
Wie weet, of denkt te weten, waar deze auto's de fabriek uit rolden in 1974? Was dat Vorst ? Er zitten Belgische ruiten in en ook de velgen komen uit België
Mijn AZU uit 1974 heeft ook Belgisch glas. Volgens Martijn dus Belgische productie , dus dan denk ik ook Vorst , daar hebben ze bestellertjes gemaakt .
Maar we zullen het straks wel lezen als onze expert zich op het forum meldt ;)
We zijn toch allemaal experts ;D
Belgisch glas en belgische velgen, dan moet het er wel een uit Vorst zijn.
De bestellertjes werden volgens mij door elkaar gemaakt in Belgie, Frankrijk en Spanje.
Je hebt experts en experts.... daar zit nogal verschil in!
Hoe weet je of de velgen Belgisch zijn?
Daar ben ik expert in. Belgische velgen hebben een merkje om aan te geven wat de bovenkant is.
ps Belgisch maakt hem nog wel weer bijzonderder!
Op het hart van de velgen staat gewoon Belgium oid :) Wat ik op internet vind, is dat de productie in Vorst in 1969 is gestopt. Maar misschien was dat de DS ?
Daar zijn ook nog Méhari, LNA en Visa's van de band gerold. Dan zit je toch al begin jaren tachtig.
Ik heb het even opgezocht :
De AK 400 is in Vorst geproduceerd van 1970 -1978.
De AZU / 250 van 1954 - 1978.
En dan natuurlijk AZUL, AKL weekend, AMi ,Visa, ln , Mehari en zelfs de 2CV :P.
Vorst heeft van 1926 t/m 1980 geproduceerd , behalve gedurende de oorlogsjaren 40/45 .
Bij de originele velgen van mijn AZU kan ik op het moment niet komen, er staat nog een projekt voor.
Mijn maat heeft een 69'er AK350 (BE-63-63), Franse import met Belgische Jemeppe ramen. De originele velgen zijn er niet meer bij.
Wij hebben ons hierover ook verbaast; als het een Belg zou zijn hadden er toch ook Belgische typeplaatjes op het schutbord e.d. moeten staan?
Ook staat het chassisnr. op precies dezelfdeplaats als mijn AZU (op de bovenplaat van het chassis, bijrijderskant).
Wij denken zelf dat er destijds gewoon een vrachtauto vol ramen vanuit Voorst naar Parijs is gereden, om wat voor reden dan ook.
@Marco, als jij ook Belgische velgen hebt zou dat best een Belg kunnen zijn, na 1970 zijn de typische Franse en Belgische verschillen verdwenen.
discussies als deze maken het forum zo leuk. Heerlijke eendenarcheologie. Piece d'orgine of nie? ;D
Quote from: marcopr on June 11, 2016, 11:50:38 AM
discussies als deze maken het forum zo leuk. Heerlijke eendenarcheologie. Piece d'orgine of nie? ;D
Heerlijk inderdaad ;)
Als Geert heeft uitgevonden dat de AK400 vanaf 1970 tot en met 1978 uit vorst kwam, dan neem ik dat maar aan :)
Ik heb de auto aangeboden voor het ICCCR museum, voorwaarde is dan dat 'ie in Vorst geproduceerd is ???
Rare jongens daar bij de ICCCR!
Quote from: MarcoAZU on June 11, 2016, 23:54:57 PM
Als Geert heeft uitgevonden dat de AK400 vanaf 1970 tot en met 1978 uit vorst kwam, dan neem ik dat maar aan :)
Had je zelf ook kunnen opzoeken :P
Ik ben ook maar weer eens in de boeken gedoken:
En de AK350 uit 69 waar ik het eerder over had, is een 12 volt auto, in het boek van Thijs v/d Zanden staat dat de Belgische wagens begin jaren 70 al 12 volt hadden, en de Franse nog 6 ???
Zou het dan toch een Belg zijn?
Ín dat boek staat ook dat er veel voor de export, ook naar Frankrijk is gebouwd.
De Franse bestellers werden vanaf 1955 in de Panhard fabriek gebouwd, maar volgens het besteleendenboek, (mijn Frans is niet je dat :-\), zijn ze daarmee in 1969 daar gestopt en is de productie van de bestellers overgeheveld naar Vigo. En Voorst bouwde dus al bestellers.
Alle Ak350's zijn rond '66 overgegaan op 12 volt. De Azu (serie B) kregen in de benelux een 12volt gelijkstroom dynamo op het spruitstuk samen met de 21pk motor. De franse modellen hielden de 6 volt dynamo op de krukas. Pas met de komst van de 435 (1972) motor kregen de Azutjes allemaal 12volt wisselstroom.
Afspraak staan op 26 juli bij de RDW, ook voor die dag een eendagskenteken :)
Voor die tijd nog een brilrubber vervangen om zodoende nog van het laatste beetje olielekkage af te komen.
Andere voorspatborden en dan APK.
Succes Marco!
Als je de bem maar haalt!
Dat is op mijn verjaardag, ik hoop dat jij die dag dan ook wat te vieren hebt :)
Maar het zal vast wel goed komen, succes!
Vandaag is Hans Kloos bij mij langsgeweest, Hans gaat een taxatierapport van de Philips, onze Break en de AZU maken.
Het rapport van de Philips krijgt een uniek karakter, Hans is dat wel toevertrouwd ;) Als oud wegenwachtman en ANWB-er, heeft hij veel kennis en ervaring met onze bestellers.
De bedoeling is uiteindelijk om zo goed mogelijk ingedekt te zijn bij een eventuele schade. Bij de Philips speelt dat nog meer, als er iemand schade veroorzaakt zal het lastig zijn om aan te tonen dat er maar één Philips zoals deze op de wereld is!
Toch maar in het museum zetten ??? :o ;)
Quote from: Bertje Beige on June 15, 2016, 20:00:02 PM
Dat is op mijn verjaardag, ik hoop dat jij die dag dan ook wat te vieren hebt :)
Maar het zal vast wel goed komen, succes!
Ga mee Bert! Dan kunnen we samen ergens koffie met gebak halen! Als ik het had geweten dan had ik Heerenveen geboekt :D
Recentelijk in Berlijn gespot;
(https://c5.staticflickr.com/8/7479/27475561540_e008830d09_k.jpg) (https://flic.kr/p/HRVrdh)Citroën 2CV Fourgonnette (https://flic.kr/p/HRVrdh) by Rob (https://www.flickr.com/photos/100890540@N08/), on Flickr
Berlijn nog wel! Ik ben echt jaloers :) geweldig! Op Frans kenteken?
Zo zou je nog weer een verzameling Philips bestellers kunnen gaan aanleggen :D
Quote from: MarcoAZU on June 14, 2016, 23:42:55 PM
Afspraak staan op 26 juli bij de RDW, ook voor die dag een eendagskenteken :)
Het blijft ernstig stil Marco...? Hoe ben je gevaren de 26e?
Quote from: CitroenAZU on August 09, 2016, 13:25:15 PM
Quote from: MarcoAZU on June 14, 2016, 23:42:55 PM
Afspraak staan op 26 juli bij de RDW, ook voor die dag een eendagskenteken :)
Het blijft ernstig stil Marco...? Hoe ben je gevaren de 26e?
Nee, inderdaad, niet gevaren uiteindelijk :( Op de één of andere manier liepen de remmen warm (heet), op het laatste moment heb ik de keuring afgeblazen. De remmen liepen mooi vrij maar toch na een rit waren de schijven heet! Handremblokjes ook vrij, ik heb even geen idee! Nu pas 20 september weer op voor de keuring :o
remklauwen en of hoofdremcilinder even reviseren dus.
Boooh dat is jammer.. 20 september, dat is kielekiele voor het BEM!? (Edit: onhaalbaar icm met het maken van kentekenplaten)
Quote from: RCUPPER on August 10, 2016, 16:18:41 PM
Boooh dat is jammer.. 20 september, dat is kielekiele voor het BEM!? (Edit: onhaalbaar icm met het maken van kentekenplaten)
Dat wordt zeker spannend, desnoods op een ambulance naar het BEW!
Quote from: RCUPPER on August 10, 2016, 16:18:41 PM
Boooh dat is jammer.. 20 september, dat is kielekiele voor het BEM!? (Edit: onhaalbaar icm met het maken van kentekenplaten)
Ik heb nog eens zitten rommelen met afspraken, er was nu plots een gaatje op 15 september. Die heb ik gepikt, dat geeft lucht!
Ben ook al flink en lekker bezig. Ik kwam er vandaag achter dat de motorsteunen helemaal niet vast zaten, ik had al nieuwe meegenomen. As hoesjes vervangen enz.
Top!
Go Marco, go!!
:)
Quote from: Dirk D on August 22, 2016, 12:27:28 PM
Go Marco, go!!
:)
Ik kom toch met de gele op het BEW, anders kan ik niet aan de klapkappenshow meedoen :)
De Philips heeft geen trekhaak.
Quote from: MarcoAZU on August 22, 2016, 23:14:17 PM
Quote from: Dirk D on August 22, 2016, 12:27:28 PM
Go Marco, go!!
:)
Ik kom toch met de gele op het BEW, anders kan ik niet aan de klapkappenshow meedoen :)
De Philips heeft geen trekhaak.
Die zal pas in 2017 plaatsvinden. Heb ook nog geen besteleend met ordentelijke trekhaak-inrichting. Achter de azu lijkt me niet zo heel slim..
Zet die er dan onder... ;-)
Trekhaak zit er zo onder. Kan die meteen op kenteken bij de rdw :)
Nu gereviseerde remklauwen gemonteerd. Rempedaal is hard maar als je even wacht trap je het rempedaal weer tot de bodem in, vervolgens zijn de remmen weer hard. Je kunt het pedaal niet doortrappen.
Even wachten en je kunt het rempedaal zo weer tot de bodem intrappen.
Hoofdremcilinder interne lekkage ? Het is geen lucht !
Wel eens gehad dat hoofdremcilinder brak was. Wat ook kan is dat er toch nog ergens lucht in zit. Destijds een keer gehad bij een tupperware projectje. Laten ontluchten bij de garage en snoeihard pedaal.
Toen ik het remsysteem van mijn AZU uit elkaar heb gehad dacht ik ook dat ik goed ontlucht had, maar had het zelfde euvel als jij nu beschrijft.
Mijn broer zei toen dat ik toch nog een keer moest ontluchten.
Dat heb ik toen nog drie keer gedaan , de eerste twee keer kwam er geen lucht uit, de laatste keer een paar bubbeltjes.
sindsdien geen problemen meer gehad.
Dus als ik jou was zou ik nu het probleem niet te ver gaan zoeken, maar nog een paar keer goed ontluchten ! Het hoeft maar een klein luchtblaasje te zijn !
Als dat de oplossing niet is dan kan het aan de hoofdremcylinder liggen, als het systeem tenminste nergens lekt !
Remmen voor ontlucht, remmen achter ontlucht en remmen achter gesteld. Probleem blijft, na een paar minuten kan je het pedaal nu bijna tot op de bodem intrappen, vervolgens zijn de remmen bok hard.
Nieuwe hoofdremcilinder besteld.
Donderdag naar de RDW!
Succes !
Kan zijn dat je met ontluchten te hard getrapt hebt. Hrc vind dat dikwijls niet fijn en gaat dan lekken. Een nieuwe monteren is dan het beste idd. Succes donderdag, zal voor je duimen!
Als je de nieuwe monteert, let er dan op dan je 'm alvast een beetje vult vlak voordat je de leidingen gaat aansluiten. Kleine beetjes er in gieten tot je geen luchtbelletjes meer ziet komen. Scheelt een hele hoop ontluchten...
De HRC was het dus ook niet :o Maar wat dan wel? Het lijkt nu bij de achterremmen vandaan te komen ???
In elk geval ga ik er mee naar de RDW donderdag, ik hoef dan nog niet op voor APK. MAAR wel vlak daarna!
Hoe ga je te werk bij het ontluchten?
Heb je toevallig ook nieuwe remcilinders gemonteerd achter?
In sommige nieuw geleverde cilinders zijn de veren niet opgenomen. Daardoor gaan de zuigertje in rust te ver terug waardoor je een extra keer moet trappen.
Zou ook nog kunnen maar een keer professioneel laten ontluchten in de garage helpt soms ook om de laatste lucht eruit te krijgen.
Quote from: azurblade on September 14, 2016, 08:21:05 AM
Heb je toevallig ook nieuwe remcilinders gemonteerd achter?
In sommige nieuw geleverde cilinders zijn de veren niet opgenomen. Daardoor gaan de zuigertje in rust te ver terug waardoor je een extra keer moet trappen.
Zou ook nog kunnen maar een keer professioneel laten ontluchten in de garage helpt soms ook om de laatste lucht eruit te krijgen.
Dit is wat ik nu verwacht, of zo iets! Ik heb ook wel eens gelezen dat de rubbers de zuigertjes terugtrekken.
Quote from: Geert on September 14, 2016, 07:12:35 AM
Hoe ga je te werk bij het ontluchten?
Met z'n tweeën, nippel open, trappen, nippel dicht en pedaal los enz.
Ja, zo moet het !
Ik dacht dat je het misschien met een pompje zou doen, dat werkt niet bij eenden.
Mijn zoon heeft zo'n pompje en toen ik met mijn AZU bezig was hebben we dat pompje in eerste instantie gebruikt om te ontluchten, maar dat werkt niet naar behoren.
Bij zijn Mazda gaat het prima, maar niet bij een 2CV.
Blijft dan idd nog de achterrem-cylinders .
Ik heb ook al verschillende dingen nieuw aan mijn AZU gehad, die uiteindelijk kwalitatief erg slecht bleken te zijn en dus weer vervangen door gebruikte onderdelen.
Ik hoop dat je er nu snel uit bent ! Succes !
Vanochtend naar de RDW in Amsterdam gereden. Ik heb de pont gepakt bij Spaarndam om nog niet te veel de snelweg op te moeten, ik wil de auto eerst even goed kennen en dan die remmen natuurlijk nog.
Sta ik voor de pont en ik wil starten, krijg ik de contactsleutel niet rondgedraaid! Contactslot stuk, wat nu? Auto aan de kant geduwd en op zoek naar een stukje draad om het contactslot door te verbinden. Kom ik er achter dat het sleuteltje van m'n achterdeur ook niet past ???
Heb ik daar lelijk mijzelf beet ! Heb ik de sleutel van de AZU in m'n handen, die had ik ook in m'n zak! En ik ben zo gewend aan dat bosje sleutels, ik had het niet in de gaten. Auto starten en ik kon nog net de pont op.
Ik had hem er ook op mogen duwen zei de pontwacht, ze zelfs wel even geholpen ;)
Iedereen lachen natuurlijk, sowieso sta je al in de kijkers met zo'n auto :-[
RDW keuring was geen probleem, binnen een aantal dagen verwacht ik een kenteken.
Het remmenprobleem moet opgelost worden. Ik twijfel nog erg of het probleem wel bij de achterremmen zit. Voordat ik de gereviseerde voorremklauwen monteerde was er van dit probleem geen sprake.
Dat de hoofdremcilinder stuk zou zijn daar kon ik inkomen, maar dat de achterremcilinders zich nu plots terugtrekken, dat kan ik mij eigenlijk niet voorstellen.
Ik kan het rempedaal bijna tot op de bodem intrappen. Als ik vervolgens een paar keer trap op het pedaal, zit het pedaal weer bovenin en zijn de remmen keihard.
Wacht je een moment, dan kan het pedaal weer tot op de bodem.
De remmen piepen wel een tijdje als je ze gebruikt hebt, ze lopen daarna een tijdje tegen de schijven aan.
Goed nieuws Marco,
Fijn dat de keuring goedging!!!
Sleutelprobleem heb ik ook wel eens, dat heb je met een wagenpark 😂
Quote from: CitroenAZU on September 15, 2016, 16:14:10 PM
Goed nieuws Marco,
Fijn dat de keuring goedging!!!
Sleutelprobleem heb ik ook wel eens, dat heb je met een wagenpark 😂
Daar weet ik alles van >:( Zo wil de Picasso niet achteruitrijden, zodra je hem in z'n achteruit legt, slaat de motor af en geeft de computer een motorstoring aan. Dat gebeurt alleen s'morgens bij het wegrijden, heel apart, heel fijn...
Als het probleem zich daarvoor niet voordeed zou je inderdaad kunnen vaststellen dat het voorin moet zitten.
Plaatjes achter de klauwen gemonteerd...onder een bout misschien waardoor hij net gaat openstaan en lucht aanzuigt.
De remzuigertjes zouden genoeg terug moeten gaan om de remblokken vrij te laten lopen. Nieuwe schijven en blokken overigens? Anders bij de nieuwe blokken iets afschuinen of remschijven randen wegslijpen.
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii481/marcoschrijver/DSC_0012_zpszzi7yhel.jpg) (http://s1256.photobucket.com/user/marcoschrijver/media/DSC_0012_zpszzi7yhel.jpg.html)
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii481/marcoschrijver/DSC_0008_zpsdhcpgr7m.jpg) (http://s1256.photobucket.com/user/marcoschrijver/media/DSC_0008_zpsdhcpgr7m.jpg.html)
Om alvast in de sfeer te komen!
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii481/marcoschrijver/DSC_0007_zpsk4hgovpu.jpg) (http://s1256.photobucket.com/user/marcoschrijver/media/DSC_0007_zpsk4hgovpu.jpg.html)
En bij de RDW:
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii481/marcoschrijver/DSC_0002_zps01lvdtgf.jpg) (http://s1256.photobucket.com/user/marcoschrijver/media/DSC_0002_zps01lvdtgf.jpg.html)
Veel indruk heb je niet gemaakt met jouw voiture!
Iedereen op de foto kijkt de andere kant op ;)
Quote from: MarcoAZU on September 15, 2016, 17:41:23 PM
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii481/marcoschrijver/DSC_0007_zpsk4hgovpu.jpg) (http://s1256.photobucket.com/user/marcoschrijver/media/DSC_0007_zpsk4hgovpu.jpg.html)
Mooie plaatjes Marco!
👍🏻
Gefeliciteerd met je kenteken Marco.
Quote from: Bertje Beige on September 16, 2016, 06:09:53 AM
Gefeliciteerd met je kenteken Marco.
Nu is het spannend uit welke serie ik een kenteken krijg! Wordt het ... Y. ... of een andere serie, ik hoop het laatste.
Ik heb de auto in elk geval als bedrijfsauto ingevoerd omdat er geen gordels inzitten. Dat heeft gevolgen voor de kentekenserie, ik wacht met spanning af.
Bij de RDW verliep het uiterst soepel! Ik kon overal mijn zegje over doen en heb samen met de keurmeester het computerbestand ingevuld.
Nu duurt het een dag of vijf voor ik een kenteken heb en moet ik vervolgens zien hoe ik APK krijg.
Mooi Marco! Je bent er maar druk mee. En ook nog de bem geregeld.
Succes met de remmerij.
Gefeliciteerd met het kenteken.
Prachtige wagen, ik snap die gasten op het pont niet, draaien ze je de rug toe :-\
Quote from: Geert on September 16, 2016, 14:17:08 PM
Gefeliciteerd met het kenteken.
Prachtige wagen, ik snap die gasten op het pont niet, draaien ze je de rug toe :-\
Ze wilden niet op de foto :D
Vandaag de achterrem aansluiting op de HRC afgestopt met een ontluchtingsnippel. Gevolg was een keiharde rem. Het zijn dus definitief nu de achterremmen die voor het probleem zorgen.
Volgende week ga ik de achterremmen aanpakken. Helaas geen Philips op het komende Besteleenden Weekend dus.
Ik heb nog geen kenteken en dus ook nog geen platen. En ik moet ook nog voor de APK!
In ieder geval lijk je het probleem gelokaliseerd te hebben en dat is wel zo prettig.
Wat in het vat zit..... Volgend jaar dan maar. In Portugal?
Voor mij geen Portugal denk ik. Zo'n wereldmeting trekt mij niet zo. Geef mij maar een weekend op de Boterbloem, het wordt geweldig weer het komende weekend 8)
Het knaagt wel een beetje, geen Philips op het besteleendenweekend :-[
Als je kenteken binnen hebt de achterremmen afdoppen enrijden met apparaat ;)
Wel fijn dat je oorzaak gelokaliseerd hebt. Achterremmen even ophalen. Gok bij nieuwe voeringen een te brede aanslag of remcilinders die te ver terug gaan. Die laatste waren ook nieuw toch?
Quote from: azurblade on September 21, 2016, 08:14:38 AM
Als je kenteken binnen hebt de achterremmen afdoppen enrijden met apparaat ;)
Wel fijn dat je oorzaak gelokaliseerd hebt. Achterremmen even ophalen. Gok bij nieuwe voeringen een te brede aanslag of remcilinders die te ver terug gaan. Die laatste waren ook nieuw toch?
Rijden doe ik al :D
Maar het wordt lastig om APK te krijgen zonder achterremmen en ook verzekerd ben ik nog niet ;)
De remcilinders zijn achter volgens mij vernieuwd in Frankrijk, er zijn dan andere gemonteerd voor het groene systeem.
Misschien komt het probleem voort uit het doorelkaar gebruiken van het rode en groene systeem, misschien zitten er nog wel "rode" remcilinders achter?
Ik vermoed ook dat de remcilinders zich te ver terugtrekken, dat is eigenlijk het enige wat kan. Schoenen staan tegen de stelnokken en lopen net vrij.
Begrijp niet wat je bedoeld met een te brede aanslag.
Weet niet hoe lang het terug is dat ze vervangen zijn maar als je al even andere remolie hebben gezien kan zijn dat andere remolie de rubbers hebben aangetast maar bij twee keer pompen wel druk. Wel goed om even te controleren. Zeker even de cilinders open halen. Mogelijk kunnen er veren in als die ontbreken.
Heb een keer remschoenen vervangen die een grotere aanslag had dan de remzuigertjes waardoor de schoenen niet helemaal terug konden en bleven steken. Bleken achteraf een foute serie.
Ik heb al andere remcilinders in huis, die gaan er sowieso op. Betaalde 15 euro per stuk bij Burton, daar neem ik het risico niet voor! Als de trommels eraf zijn kan ik mooi zien wat er nou gebeurt.
Nog steeds geen kenteken!
Je kenteken is 26-YD-35 Marco.
Morgenochtend snel platen laten maken en karren!
Hoe weet jij nou wat mijn kenteken is?
Het lijkt te kloppen, de auto is inderdaad bekend bij de RDW op de site. De gegevens kloppen.
Maar dan heb ik nog geen APK, geen betrouwbare remmen en ben ik niet verzekerd :o
Karren? Dat ga ik dus maar niet doen nog!
Je mag twee maanden over tijd met je apk en verzekeren is een belletje ;-)
Ik zag dit op Flickr.
Misschien een idee als de rubbers van de achterremcylinders te stug blijken te zijn ?
https://flic.kr/p/KufRzf
Bekend truukje inderdaad om de zuigers weer op juiste druk te krijgen :)
Volgens mij lagen er al nieuwe remcilinders klaar. Even uit elkaar halen om te kijken of daar al veertje inzit
Dat moet het wel zijn dan Marco, dubieuze imi remcilinders.
Overigens kunnen dot 4 cilinders wel tegen LHM, maar andersom gaat het niet goed, dot 4 tast de groene LHM rubbers aan.
Vandaag de vraag uitgezet naar de RDW of ik een kenteken uit de serie BE-xx-xx kan krijgen. Dat is leuker en staat origineler dan 26 YD 35 wat het nu is geworden.
Ik stel voor dat het Topic dus nog even niet wordt verhuisd!
Type: AK400
Bijzonderheden: Laag dak; AK 400 laag. PHILIPS service auto, oorspronkelijk uit Dol Frankrijk.
Eerste toelating: 14-01-1974.
Kleur: Geel en rood, oorspronkelijk af fabriek AC084 ivoire borely.
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii481/marcoschrijver/DSC_0012_zpszzi7yhel.jpg) (http://s1256.photobucket.com/user/marcoschrijver/media/DSC_0012_zpszzi7yhel.jpg.html)
Remmen opgelost ?
Remmen nog niet in orde, ik heb nog geen tijd gehad.
Auto inmiddels wel verzekerd. Zelfs met een beperkt casco dekking ook verzekerd tegen brand en diefstal. Omdat er van de auto ook een taxatierapport gemaakt is, en dat is eigenlijk nog de grootste investering, kan dat. De premie van de verzekering zelf wordt er nog geen 20 euro per jaar duurder van.
Remmen komen vast goed. Belangrijkste is binnen kenteken en met een verzekering mag hij nu legaal de baan op :)
Hij staat nu op bokken met de kont in de lucht. Vanavond trek ik de trommels eraf.
Het voorjaar kriebelt en in mijn knutselruimte begint het warmer te worden ;)
Foto's !!
Goed bezig Marco, de mooiere dagen komen er weer aan en dan willen we weer rijden, toch?
Ook word het wat minder koud in het hok om te sleutelen ;)
Dat was dus niet zo moeilijk :-[
Aan één kant zat er tussen de nok van de remschoen en de remcilinder wel een centimeter ruimte. Aan die kant zal de achterrem wel niet veel gedaan hebben. Gek ik ben wel op de remmenbank geweest voor de voorkeuring.
Versleten remvoering in combinatie met troep van de Franse slag :)
Volgende week gat er nieuw spul op.
Ik heb een kachel besteld op krachtstroom, 9 kilowatt 8). Mij krijg je niet gek ;) Het vriest hier vanavond weer.
Remmen vastgeroest aan één kant, dat was dus het probleem van het rempedaal ???
Nou heb ik ooit op het besteleendenweekend een setje remschoenen voor achter gekocht, zitten er vier dezelfde schoenen in. Bij mijn weten zit er altijd verschil tussen de voorste en de achterste schoen van een paar.
Dat is dus de miskoop van de maand .
Remmen vastgeroest? De schoenen of de remcilinders.
Zijn die niet gewoon gelijk aan elkaar? Of bij aan ak net anders.
Quote from: azurblade on February 26, 2017, 20:15:44 PM
Remmen vastgeroest? De schoenen of de remcilinders.
Zijn die niet gewoon gelijk aan elkaar? Of bij aan ak net anders.
Nee, de schoenen zijn niet hetzelfde als de remcilinders , dat zou je toch moeten weten :P
Maar er zit verschil tussen de voorste remschoen en de achterste ( in dezelfde trommel ) , de remvoering zit er anders op.
Haha ja dat is een wereld van verschil.
Okee dat wist ik niet. Wordt dus een nieuwe set.
Quote from: Geert on February 26, 2017, 20:40:05 PM
Quote from: azurblade on February 26, 2017, 20:15:44 PM
Remmen vastgeroest? De schoenen of de remcilinders.
Schoen vastgeroest in het excentriek, vandaar dat de remcilinder wel uitkomt, even blijft staan, pedaal voelt hard aan en na een halve minuut kan je het pedaal tot op de bodem intrappen >:(
Maar er zit verschil tussen de voorste remschoen en de achterste ( in dezelfde trommel ) , de remvoering zit er anders op.
Klopt en dat heeft te maken met dat de d ene schoen eerder moet aangrijpen dan de andere.
En ja, het is dus de miskoop van de maand. Leuk voor een spelletje op het BEW, wat klopt hier niet? ;D
Quote from: azurblade on February 26, 2017, 21:18:54 PM
Haha ja dat is een wereld van verschil.
Okee dat wist ik niet. Wordt dus een nieuwe set.
Dan heb jij nog nooit achterremmen gedaan, of in elk geval niet goed 8)
Genoeg achterremmen gedaan van de eenden maar is alweer tijdje geleden. De vorm is naar mijn weten gelijk enkel de plasts van de voeringen zijn anders. Is dat bij jou alle 4 gelijk?
Laatste tijd meer met de schoenen van de HY bezig :)
Even nieuwe set scoren en monteren. Succes
Quote from: azurblade on February 27, 2017, 09:55:15 AM
Genoeg achterremmen gedaan van de eenden maar is alweer tijdje geleden. De vorm is naar mijn weten gelijk enkel de plasts van de voeringen zijn anders. Is dat bij jou alle 4 gelijk?
Ja dat is bij alle vier gelijk :(
Laatste tijd meer met de schoenen van de HY bezig :)
Even nieuwe set scoren en monteren. Succes
Dank, gaat zeker lukken!
Is er nog wat gebeurd sinds jouw laatste post ?
Ja nou! Vanmiddag nog! Leuk dat je er naar vraagt!
één achterremschoen zat vastgeroest, deze was de oorzaak van het probleem. De schoen blijft uit staan, je trapt de plunjer naar buiten, deze komt langzaam terug door het rubber van de cupjes.
Remmetjes erop, nu lekker in het kopervet. Na lang zoeken dacht ik de originele tools gevonden te hebben om de achterremmen te centreren. Past het niet >:( Een AK 400 laag heeft AMI lagers :)
Dan maar weer op z'n Jan boere fluitjes en hopen dat het goed gaat ;)
Verder stoeltjes geregeld, kan die lelijke bank eruit.
Andere motorkap gekocht maar weet nog niet hoe ik die in een bijpassende staat moet krijgen. Rollen? Spuiten?
In elk geval is de kap wit net als de originele kleur van de Philips.
En zo verder!
Heb je die motorkap op de A markt gekocht ? Dan heb ik je waarschijnlijk ermee zien sjouwen !
Mooi dat er weer wat nieuws is :)
Zou je voor het kleuren van die motorkap niet het beste eerst met een spuiter kunnen praten? Of heb je er toevallig nog een blik gele verf bijgeleverd gekregen? Want dan zou ik denk ik toch gaan rollen, wel eerst een paar proefplaatjes maken.
Quote from: Geert on March 26, 2017, 08:22:23 AM
Heb je die motorkap op de A markt gekocht ? Dan heb ik je waarschijnlijk ermee zien sjouwen !
Nee bij de EEEC en voor een leuke prijs!
Quote from: Bertje Beige on March 26, 2017, 20:38:08 PM
Mooi dat er weer wat nieuws is :)
Zou je voor het kleuren van die motorkap niet het beste eerst met een spuiter kunnen praten? Of heb je er toevallig nog een blik gele verf bijgeleverd gekregen? Want dan zou ik denk ik toch gaan rollen, wel eerst een paar proefplaatjes maken.
Ik ga eerst met een spuiter overleggen. Ik heb er één die niet te duur is, het werk is niet perfect maar zeker goed genoeg en hij weet veel. Het hoeft allemaal ook niet direct, hij kan zo ook door de APK.
Wel een beetje tempo Marco, het is zo weer eind september.... ;)
Quote from: MarcoAZU on March 25, 2017, 20:01:40 PM
Remmetjes erop, nu lekker in het kopervet. Na lang zoeken dacht ik de originele tools gevonden te hebben om de achterremmen te centreren. Past het niet >:( Een AK 400 laag heeft AMI lagers :)
Gisteren het juiste stuk gereedschap opgehaald in Friesland, even ruim een uurtje over de dijk.
Waar die Friezen dan al weer niet goed voor zijn :-*
Wie heeft dat liggen? Een originele centreertool voor de achterremmen van een AMI, fenwick 3555T.
Quote from: MarcoAZU on April 04, 2017, 09:43:05 AM
Quote from: MarcoAZU on March 25, 2017, 20:01:40 PM
Remmetjes erop, nu lekker in het kopervet. Na lang zoeken dacht ik de originele tools gevonden te hebben om de achterremmen te centreren. Past het niet >:( Een AK 400 laag heeft AMI lagers :)
Gisteren het juiste stuk gereedschap opgehaald in Friesland, even ruim een uurtje over de dijk.
Waar die Friezen dan al weer niet goed voor zijn :-*
Wie heeft dat liggen? Een originele centreertool voor de achterremmen van een AMI, fenwick 3555T.
Even weer een update inmiddels heb ik de fenwick 3555T kunnen lenen van een goede vriend uit Friesland.
Maar we gaan nog een slag verder, de Philips gaat op transport naar die zelfde vriend. We bouwen het beestje daar af en dan kom ik rijdende terug. De bedoeling is dat het allemaal zo origineel mogelijk wordt. Dus een rood rem systeem, een vroeg zesje en stokjes gas. Wordt vervolgd ;)
Quote from: MarcoAZU on August 03, 2017, 10:19:13 AM
De bedoeling is dat het allemaal zo origineel mogelijk wordt. Dus een rood rem systeem, een vroeg zesje en stokjes gas. Wordt vervolgd ;)
Kijk, daar hou ik van : zoveel mogelijk ORIGINEEL :)
Maar.............. de volgende BEM komt eraan, de klok tikt .
Rood systeem nog wel. DS taal ;)
Zit er nu dan een moderne conversie in met schijven bak?
Origineel terug bouwen is dan wel het mooiste met oud handrem mechanisme etc.
Quote from: Geert on August 03, 2017, 17:42:43 PM
Quote from: MarcoAZU on August 03, 2017, 10:19:13 AM
De bedoeling is dat het allemaal zo origineel mogelijk wordt. Dus een rood rem systeem, een vroeg zesje en stokjes gas. Wordt vervolgd ;)
Kijk, daar hou ik van : zoveel mogelijk ORIGINEEL :)
Maar.............. de volgende BEM komt eraan, de klok tikt .
Wie zegt dat ik het besteleendenweekend moet halen? Jullie rijden maar naar Friesland 8)
Quote from: azurblade on August 03, 2017, 20:08:28 PM
Rood systeem nog wel. DS taal ;)
Zit er nu dan een moderne conversie in met schijven bak?
Origineel terug bouwen is dan wel het mooiste met oud handrem mechanisme etc.
Ja DS taal, daar kan ik niets aan doen, ben ook daar mee besmet.
Komt weer een trommelbak in met grote Ami trommels, klein enkeltraps teurtje en stokjesgas.
Gele AZU krijgt z'n viertje weer terug en dan is het boer Leo 2018 vrees ik :-\
Goed bezig. Wist niet dat de vroege Ami techniek in de jaren 70 ook bij besteleenden werd gebruikt. Weer wat geleerd.
Friezen weten wel hoe het heurt dus komt vast helemaal goed :)
Gelukkig maakt Martijn altijd mooie foto's van de BEM dus zijn de thuisblijvers er altijd een beetje bij geweest
Quote from: Dirk D on March 26, 2017, 22:25:26 PM
Wel een beetje tempo Marco, het is zo weer eind september.... ;)
de vaart zit er nu goed in:
Hans en ik hebben de motor uitelkaar gehaald. De linker cilinderkop was er erg klullig ingeramd, de aluminium pijpjes zijn :'( plat. Dat verklaart de olielekkage!
De velgen spatborden en koplampen zijn bij de spuiter. Philips reclame rood :-*
Heerlijk! Volgende week APK.
Goed bezig. Ben benieuwd!
Quote from: Dirk D on August 31, 2017, 20:35:22 PM
Goed bezig. Ben benieuwd!
Hij rijdt! Vanavond het dorp onveilig gemaakt met deze unieke AK400 laag. Samenwerking tussen Noord Holland en Groningen met steun van Friesland ;)
Op naar het internationale Besteleenden weekend.
Ruitensproeier nu nog en de handrem afstellen. Volgende week APK!
Ze was nog wat stijf en stram van het staan opoe Filips, maar gaandeweg kwam ze steeds meer los, en waren de veerpotpiepjes al rap verdwenen. Remt als een malle, veert zoals het hoort. Olie- en uitlaatlekkages opgelost. Onderste klem moet nog even een nieuwe op.
En de bakolie nog even doen Marco met die classic bakolie van Mpm, dan schakelt het nog soepeler. Ook nog even de aandrijfassen, fusees en kantelmessen smeren. En nog voorruitontwaseming monteren voor de apk dan kan ze eindelijk mee naar de BEM! Het zal eens tijd worden met dat apparaat! Maar graag gedaan hoor... :P
Betaalt Marco goed ?
Fijn Marco, eindelijk rijden...!
Kijk, dat zijn goede berichten, gefeliciteerd en lekker gaan rijden en genieten van dit unieke wagentje :)
Quote from: Geert on September 02, 2017, 08:25:50 AM
Betaalt Marco goed ?
Nee, hij staat erbij met z'n handen in z'n zakken, zet koffie en vertelt een goed lulverhaal ;)
Maar ondertussen verschijnt deze Philips wel op Besteleendenweekend 2018.
Een GOED lulverhaal kan ook geld waard zijn !
Quote from: Geert on September 02, 2017, 19:55:15 PM
Een GOED lulverhaal kan ook geld waard zijn !
Ik zou niet alles in geld willen omzetten, lief zijn voor elkaar dat is niet in geld uit te drukken ;)
Quote from: MarcoAZU on September 02, 2017, 23:23:52 PM
Quote from: Geert on September 02, 2017, 19:55:15 PM
Een GOED lulverhaal kan ook geld waard zijn !
Ik zou niet alles in geld willen omzetten, lief zijn voor elkaar dat is niet in geld uit te drukken ;)
In onze moderne maatschappij MOET ALLES in geld uitgedrukt worden.
Dat is ook de kracht van ( ik kan het bijna niet meer zeggen of opschrijven zonder te kotsen ) de EU .
Even naar de WC.......
Quote from: Geert on September 03, 2017, 07:10:12 AM
Quote from: MarcoAZU on September 02, 2017, 23:23:52 PM
Quote from: Geert on September 02, 2017, 19:55:15 PM
Een GOED lulverhaal kan ook geld waard zijn !
Ik zou niet alles in geld willen omzetten, lief zijn voor elkaar dat is niet in geld uit te drukken ;)
In onze moderne maatschappij MOET ALLES in geld uitgedrukt worden.
Dat is ook de kracht van ( ik kan het bijna niet meer zeggen of opschrijven zonder te kotsen ) de EU .
OMG (ik heb sinds kort een MGB) ik ga een rondje om, als het hok wil starten 8)
Even naar de WC.......
Afgekeurd :'( na dat wordt niets meer dit jaar....
Quote from: MarcoAZU on September 07, 2017, 13:46:34 PM
Afgekeurd :'( na dat wordt niets meer dit jaar....
Het is al lang 1 april geweest, je bent te laat !
Afkeurpunten aanpakken en herkeuring.
Lijstje zal vast niet groot zijn met zo'n aanpak :)
Waarop is ie afgekeurd Marco? Dat ding moet naar de BEM, desnoods kom ik de dijk nog over om je te helpen :)
Kom op, je kan het!
Achterremmen nog een keer ontluchten en klaar. Dat moet toch lukken Marco? ;)
Quote from: Bertje Beige on September 07, 2017, 17:26:33 PM
Waarop is ie afgekeurd Marco? Dat ding moet naar de BEM, desnoods kom ik de dijk nog over om je te helpen :)
Dan moet je alleen maar effe koffie te zetten Bert 8)
(https://farm5.staticflickr.com/4481/37036196660_8225a49e00_b.jpg) (https://flic.kr/p/YqLbWQ)DSC_1263 (https://flic.kr/p/YqLbWQ) by azu250 (https://www.flickr.com/photos/citroenazu/), on Flickr
Vandaag wieldopjes gemonteerd! Staat helemaal niet slecht!
Wat is het toch een geweldig autootje, ik zeg het zelf nog maar eens een keer :-[
Nu nog bank eruit, stoelen erin, die bank zit voor geen meter. Zal wel aan mijn postuur liggen 8)
Kijk aan goed bezig.
Wieldoppen ben benieuwd hoe dat staat. De vol rode velgen staan hem goed
Spatlapjes nog natuurlijk!
En op naar Spa!
Lang niets meer gehoord van deze auto. Hij blijft bij mij in elk geval! Donderdag wordt hij gekeurd, morgen kijken of hij wil starten. Staat nu naast de andere drie letter wagen waar ik het niet meer over durf te hebben 8)
Eerst ook eens die vieze zwarte beplakking van de zijruiten afhalen morgenmiddag :o
drie letters ??????
Daf ! ;D
Vandaag andere startmotor gemonteerd. De bendix zit vast, zelfs de bekende klap met een hamer werkte niet ;)
Dashboard eruit, destijds was ik de voorruitverwarming vergeten. Was geen APK eis maar ben nu toch lekker bezig.
Ook de ruitensproeier gaat er nu in.
Starten lukte nog niet want de accu is overleden. Morgen een nieuwe halen en dan donderdag APK.
Andere drie letter auto kwam wel glanzend door de keuring vandaag, zo zie je maar ;D
Goed bezig Marco! Nog een te gaan dus deze week.
Succes donderdag!
En over twee weken de Gele AZU. Daarna wordt alles getaxeerd.
Ik slaap nu voor het eerst boven een AZU. Het is de bedoeling dat er één naast mijn bed staat straks ;D
Heb hele plannen en weer heel veel zin!
Quote from: MarcoAZU on March 18, 2021, 01:49:16 AM
En over twee weken de Gele AZU. Daarna wordt alles getaxeerd.
Ik slaap nu voor het eerst boven een AZU. Het is de bedoeling dat er één naast mijn bed staat straks ;D
Heb hele plannen en weer heel veel zin!
Als je naar een beetje beddenzaak gaat kun je zelfs mét AZU het bed delen..
Quote from: RCUPPER on March 18, 2021, 13:10:37 PM
Quote from: MarcoAZU on March 18, 2021, 01:49:16 AM
En over twee weken de Gele AZU. Daarna wordt alles getaxeerd.
Ik slaap nu voor het eerst boven een AZU. Het is de bedoeling dat er één naast mijn bed staat straks ;D
Heb hele plannen en weer heel veel zin!
Als je naar een beetje beddenzaak gaat kun je zelfs mét AZU het bed delen..
In de etalage met AZU in bed gaan liggen bedoel je zoiets :D
Glansrijk door de APK. Deze Philips eend. Glimmende strips eraf gerukt, kwam wel wat verf mee. Moet optisch hier en daar verbeterd worden, zonder het karakter aan te tasten.
Ga zo mijn dochter ophalen maar mag niet voor de school parkeren, ze schaamt zich dood. Pubers !!!
Alleen hoe was dat verhaal van Co2 afstellen ook weer. Stationair afstellen vervolgens CO2 afstellen, er was toen verhaal van Jeroen Cats maar weet het niet meer. Staat nu te arm maar loopt wel mooi stationair.
Gaaf man!
Nu kan je er lekker mee gaan rijden.
Gefeliciteerd.
En die pubers, vaak vinden hun vrienden zo een bijzondere wagen best leuk en bijzonder.
Mijn zoon trekt zich daar weinig van aan, maar een vriend met twee dochters moest ook jarenlang om de hoek wachten met zijn oude auto.
Mooi werk Marco, lekker karren maar weer!
Het hele dorp loopt uit hier als ik langskom, kinderen wijzen me na. Dat rood en geel doet het zo goed. Blij dat ik hem nog heb.
Fijn te horen Marco, het is een feestje om die Philips te zien rijden, iedereen wordt er vrolijk van 8)
Quote from: Hans 250 on March 18, 2021, 23:28:56 PM
Fijn te horen Marco, het is een feestje om die Philips te zien rijden, iedereen wordt er vrolijk van 8)
Ik zelf ook :)
Heb wat wonderolie gehaald voor de veerpotten. Opoe Philips, zoals Hans hem eens noemde, heeft wat stugge knieën ;D
Mooi werk.
Afstelling van carburateur stond eerder beschreven op 2cv forum bij alledaags.
Dank zal eens kijken. Heb het zelf vaak zat gedaan. Maar ben het even kwijt. Hans jij weet het ook vast wel?
Quote from: azurblade on March 19, 2021, 09:38:02 AM
Mooi werk.
Afstelling van carburateur stond eerder beschreven op 2cv forum bij alledaags.
Staat er niet meer op.
Flesje wonderolie, 2 euro 10, in de veerpotten gepompt. Hij staat nu met z'n kont flink omhoog, dan het er hoop ik goed inlopen. Morgen een mooi ritje naar Opperdoes. Is er iemand die weet wat ze daar telen? Mensen uit West Friesland mogen niet raden ;)
Eens kijken of de veerpotten nu op willen houden met kreunen. En anders haal ik morgen nog zo'n flesje en dan pomp ik dat nog aan de voorkant erin.
Dit zei Gerard 2CV destijds:
"Toen ik nog geen CO tester had, was het de motor warm draaien of rijden en dan eerst het toerental instellen (gasklep) en dan met de CO schroef het hoogste toerental zoeken. Als het daarna te veel afweek, begon je weer overnieuw."
De CO stond bij de keuring onder de één en mag vier en half zijn volgens mijn keurmeester.
Ik ga eens proberen de CO waarde wat op te schroeven. Volgens mij gaat het motortje daar nog lekkerder door lopen.
Quote from: MarcoAZU on March 19, 2021, 23:59:29 PM
Morgen een mooi ritje naar Opperdoes. Is er iemand die weet wat ze daar telen? Mensen uit West Friesland mogen niet raden ;)
Dat weten ze zelfs hier in Hongarije : de aardappel Opperdoezer rond .
https://nl.wikipedia.org/wiki/Opperdoezer_Ronde
;D ;D ;D ;D
Quote from: Geert on March 20, 2021, 07:05:01 AM
Quote from: MarcoAZU on March 19, 2021, 23:59:29 PM
Morgen een mooi ritje naar Opperdoes. Is er iemand die weet wat ze daar telen? Mensen uit West Friesland mogen niet raden ;)
Dat weten ze zelfs hier in Hongarije : de aardappel Opperdoezer rond .
https://nl.wikipedia.org/wiki/Opperdoezer_Ronde
;D ;D ;D ;D
Je hebt gelijk de Opperdoezer, ronde een beschermd aardappelras. Je ziet ze bij speciale groentezaken. Ik ben groot gebracht tussen de aardappelen.
Wij huurden twee hectare land in de jaren zeventig in Sint Pancras omdat de grond daar zo ligt was. Veenachtig zand. Je kon daar HEEL vroeg de aardappelen uit de grond halen, des te eerder je ze klaar had des te duurder ze waren. Ik mocht dan, als beloning, als elf jarig jochie met de trekker, beladen met aarappelen, naar huis rijden aan het einde van de dag. De trekker een MF 35 heb ik nog.
We hadden 7 hectare land, helemaal Biologisch dynamisch. Mijn broer heeft het voortgezet, inmiddels is het 85 hectare.
De Lepelaar in Sint Maarten, ben er zeer trots op.
Redelijk off-topic dit, misschien leuk dit te posten op het aardappelforum. Ben wél benieuwd hoeveel aardappels er in een AK passen met Philips reclame 8)
Wat ik begrepen heb, is het laadvermogen van een AK400 laag hoger dan van een gewone AK400?
Maar het is nog te vroeg voor piepers. :D
Laadvermogen van een lage 400 hoger? Dat zal dan een fractie schelen denk ik omdat de lage 400 uit iets minder blik gemaakt is. Kan kloppen...maar er passen meer aardappels in een hoge 400 ;D
Quote from: Hans 250 on March 20, 2021, 23:58:54 PM
Laadvermogen van een lage 400 hoger? Dat zal dan een fractie schelen denk ik omdat de lage 400 uit iets minder blik gemaakt is. Kan kloppen...maar er passen meer aardappels in een hoge 400 ;D
In het boekje of de folder, dat weet ik niet precies meer. Heb ze beide, daar wordt het laadvermogen van de 400 laag hoger opgegeven dan van de 400 hoog en dat zal inderdaad met het extra blik te maken hebben ;)
Er passen wel meer aardappelen in, dat moeten we bij jouw auto dan maar eens proberen bij boer Leo ;D
Dat laatste lijkt mij dus zeker niet, meneer aardappel ;D
Leek mij nou wel een leuk spelletje ;D
Ook de Philips bokt nu achter bij het remmen >:( Het is niet zo erg als bij de AZU maart het hoort niet.
Ik ben van plan om de Philips een enkele carburateur te geven met plankjesgas, dat hoort er ook in. Bovendien krijg ik een lam poot van dat hangende gaspedaal. Een nieuwe enkele carburateur voor een zesje had ik al liggen, zo ook het spruitstuk. Een enkele carburateur schijnt één PK te schelen, één PK meer. Volgens site Cats.
Dan gaan er weer stoeltjes in en gaat de voorbank eruit, die kan op marktplaats (is erg netjes en leuk, dus grijp je kans. Idem dito rode deurbekleding erbij).
Zo ben ik steeds meer dingen terug aan het brengen naar hoe deze auto er origineel bij heeft gestaan in de jaren zeventig. Heb zelfs al een leuk Philips radiootje lange golf, midden golf en FM. Met zo'n kastje. Een antenne zat er al op.
Grijze spiegels erop 8) Iemand nog belangstelling voor originele nagelnieuwe RVS spiegels?
Passen die op een Acadiane?
;)
NUEEE
Quote from: Dirk D on March 25, 2021, 12:34:49 PM
Passen die op een Acadiane?
;)
Tuurlijk Dirk en voor jou kom ik ze brengen :D Leuk ritje met de MGB. Dat spatbord en die bumper die ik voor je heb klaarliggen passen er niet in ben ik bang.
Nog een keer een drieletter-woord anders dan AZU en ik eis onmiddellijk een forum-ban en gebiedsverbod voor camping de Boterbloem. ;D
In een Acadiane kun je je vergissen en wij als forum kunnen je vergeven. Maar het moet niet té overdreven worden ;D ;D
AMI :D , ik krijg maandag een AMI bak voor de Philips 8)
@RCUPPER: HELEMAAL eens! ;D Maar kijk eens, daar begint 'ie weer, nu over bamies... bamies zijn het lekkerst in Leersum in het laatste weekend van september...
@MarcoAZU: Waarom gaat die bak erin dan? Of beter gezegd, waarom de oude eruit?
Ik weet nog niet welke bak het is hoor, ik zocht nog een drie letter auto ??? en vond deze ook wel leuk.
Ik wil een trommelbak met grote trommels erin hebben en het oude rempotje met DOT 5. Niet zo'n vies groen ding met een schakelaartje op de bovenkant.
Quote from: Hans 250 on March 26, 2021, 23:49:08 PM
@RCUPPER: HELEMAAL eens! ;D Maar kijk eens, daar begint 'ie weer, nu over bamies... bamies zijn het lekkerst in Leersum in het laatste weekend van september...
Dat doe ik speciaal voor jou mijnheer Bakker ;)
Ach, je AK heeft een schijvenbak. Die bak die je erin gaat zetten is dan van een Ami 6 of een hele vroege 8. Ami bak heeft wel andere overbreng verhoudingen dan een AK bak, dus grote kans dat die combinatie in een AK niet prettig rijdt. En wat weet je van de staat van de bak? Waarom niet een AK 400 bak zoeken? Of wat ik gedaan heb met mijn lage 400, een 2cv6 (schijven)bak omgebouwd naar grote trommels.
Al met al een redelijke klus als je ook wilt ombouwen naar dot5. Dan zul je ook alle leidingen en cilinders moeten vervangen door nieuw. Voordeel is dat je naar het remsysteem geen omkijken meer hebt, op slijtage van de voeringen na natuurlijk...
Heeft jouw 400 trouwens dat schakelaartje op de hoofdremcilinder aangesloten op de bedrading? Ik hoop voor je van niet, want dat zou betekenen dat er nog meer niet origineel is aan de Philips ;)
Als ik jou was Marco zou ik afzien van dat dot 5 verhaal, de meeste van de momenteel in de handel zijnde remcylinders zijn matig van kwaliteit en gaan ook al heb je dot 5 toch lekken...
Wat zou jij dan doen? De remcilinders zijn allemaal van stip oid, of je nou dot 3, 4 of 5 gebruikt maakt dat nog verschil dan? Misschien koop ik wel een paar oude stock remcilinders. Als de hoofdremcilinder gaat lekken, is dat niet zo'n probleem. De andere cilinders wel, die lekken over je remschoenen.
De oude remcilinders van de AZU achter heb ik 20 jaar gehad, zonder problemen, dat was origineel Citroën nog.
Kan ik die schoonmaken en gebruiken voor DOT 5? Zijn voor het rode systeem geweest.
Quote from: Hans 250 on March 27, 2021, 06:31:49 AM
Ach, je AK heeft een schijvenbak. Die bak die je erin gaat zetten is dan van een Ami 6 of een hele vroege 8. Ami bak heeft wel andere overbreng verhoudingen dan een AK bak, dus grote kans dat die combinatie in een AK niet prettig rijdt. En wat weet je van de staat van de bak? Waarom niet een AK 400 bak zoeken? Of wat ik gedaan heb met mijn lage 400, een 2cv6 (schijven)bak omgebouwd naar grote trommels.
Al met al een redelijke klus als je ook wilt ombouwen naar dot5. Dan zul je ook alle leidingen en cilinders moeten vervangen door nieuw. Voordeel is dat je naar het remsysteem geen omkijken meer hebt, op slijtage van de voeringen na natuurlijk...
Heeft jouw 400 trouwens dat schakelaartje op de hoofdremcilinder aangesloten op de bedrading? Ik hoop voor je van niet, want dat zou betekenen dat er nog meer niet origineel is aan de Philips ;)
Ik weet nog helemaal niet wat voor bak ik kan meekrijgen. Misschien is het wel een AK400 bak, maar waarschijnlijk een Dyanebak. Volgens mij moet je de leidingen wel schoon kunnen maken, dat heeft Dirk ook gedaan.
Ik heb altijd begrepen dat je een schijvenbak niet kunt ombouwen naar een trommelbak. Maar anders zou het klusje simpel zijn, ik heb nog een trommelbak met grote trommels staan. Zou een optie zijn.
Remolie schakelaartje is niet aangesloten, zit een originele nieuwe draadboom in die ik in Reims vond. Gat in de lucht sprong ik toen.
En ja het is weer een leuk klusje maar dat geeft toch niet?
De Philips zal vaker stilstaan dan de gele, dan heeft DOT 5 ook een voordeel. Is er nou nog een verschil wat je moet gaan nemen voor DOT 5, cilinders voor LHM of DOT 3?
Lhm bij lhm laten , dot 4 of 5 bij rood systeem.
De Stib remcylinders zijn over het algemeen wel prima en betrouwbaar, ze leveren ook cupjes om ze te reviseren. Wel bij montage met Dot4 altijd Ate remmenvet gebruiken om de cylinders mee in te smeren.
En bij Dot4 regelmatig verversen.
Je kan ook nog een schijvenbak plaatsen en remklauwen geschikt maken voor dot systeem.
Opties te over.
Quote from: azurblade on March 27, 2021, 13:19:48 PM
Je kan ook nog een schijvenbak plaatsen en remklauwen geschikt maken voor dot systeem.
Opties te over.
Maar dat wil ik nu juist niet. Ik wil grote trommels en die remmen minstens zo fijn als remschijven. Het is alleen lastiger in onderhoud.
Quote from: engbokho on March 27, 2021, 13:19:32 PM
Lhm bij lhm laten , dot 4 of 5 bij rood systeem.
De Stib remcylinders zijn over het algemeen wel prima en betrouwbaar, ze leveren ook cupjes om ze te reviseren. Wel bij montage met Dot4 altijd Ate remmenvet gebruiken om de cylinders mee in te smeren.
En bij Dot4 regelmatig verversen.
ATE vet heb ik in huis. Hoe denk jij over het schoonmaken van de leidingen? Dot 4 maak je volgens mij met spiritus schoon als ik het nog goed in mijn hoofd heb.
Helemaal correct!
Leidingen schoonmaken met spiritus dus en de meest degelijke cilinders monteren en dot5 erin. Als de bak die er nu in zit fijn rijdt en schakelt, weet je in ieder geval wat je hebt. Met een gebruikte bak weet je het nooit zeker tot je het inbouwt. Grote ankerplaten en trommels monteren dus op de bestaande bak als die goed is. Heb ik ook gedaan en dat was geen probleem.
Die bak die je kan krijgen is sowieso geen Dyane bak want die hebben nooit grote trommels gehad, alleen AK en Ami.
Trommelremmen remt minstens zo goed als schijven, zo niet beter door het grotere remoppervlak. En dan die fantastische handrem, in tegenstelling tot de euromuntjes van de schijvenbak. Maar schijvenbak is wel onderhoudsvriendelijker. Elk voordeel hep ze nadeel...
Quote from: Hans 250 on March 27, 2021, 23:10:05 PM
Leidingen schoonmaken met spiritus dus en de meest degelijke cilinders monteren en dot5 erin. Als de bak die er nu in zit fijn rijdt en schakelt, weet je in ieder geval wat je hebt. Met een gebruikte bak weet je het nooit zeker tot je het inbouwt. Grote ankerplaten en trommels monteren dus op de bestaande bak als die goed is. Heb ik ook gedaan en dat was geen probleem.
Die bak die je kan krijgen is sowieso geen Dyane bak want die hebben nooit grote trommels gehad, alleen AK en Ami.
Trommelremmen remt minstens zo goed als schijven, zo niet beter door het grotere remoppervlak. En dan die fantastische handrem, in tegenstelling tot de euromuntjes van de schijvenbak. Maar schijvenbak is wel onderhoudsvriendelijker. Elk voordeel hep ze nadeel...
Helemaal mee eens. Het zal dan wel een AMI bak zijn. Zie ik maandag wel wat er is.
Het grote voordeel is dat je ook niet naar een dik vliegwiel hoef en een drievinger koppeling bedenk ik nu. Ik heb zelfs nog twee bakken staan met grote trommels, beide mislukte projecten van bak reviseurs waaronder een bekende uit Limmen. De aandrijflijn hoeft er ook niet uit.
Trommelbak remt inderdaad even goed of zelfs beter dan schijven bak.
Zelf zou ik voor een originele conversie gaan die ook in de AK heeft gezeten.
Gezien de hoeveelheid bakken in stock is er vast 1 goede van te maken
Ik ga wel kijken wat ik er van kan maken. De bakken op stock zijn echt verprutst (niet door mijzelf maar o.a. door een doorgewinterde bakkenman uit Limmen), er zitten waarschijnlijk wel allemaal nieuwe lagers in. Wat voor bakken dat geweest zijn weet ik ook niet meer.
In de AZU zit een AK bak, dat weet ik wel, met een dik vliegwiel en een drievingerkoppeling. Die rijdt fijn. Alleen file rijden gaat niet prettig de koppeling bokt. Hans vertelde mij dat dat het prise-as lagertje kan zijn.
Ik heb alle tijd aan mijzelf, zit hier op een heerlijk stekje. Kan s'avonds zo naar m'n werkplaatsje lopen en aan de slag. Het is ook lekker droog. Ga alleen nog een houtkacheltje maken.
Ik heb nu de folder van september 1974 voor mij liggen. Volgens opgave is de nuttige lading inclusief besturing van een 400 met verlaagd dak, 487 kg. Dat van een "gewone" 400, 475 kg en van een 250, 338 kg.
Dat zijn opmerkelijke getallen? Vooral die van een 250!
Laadvermogen is inclusief bestuurder en brandstof 8)
Quote from: marcopr on March 29, 2021, 12:05:45 PM
Laadvermogen is inclusief bestuurder en brandstof 8)
Ja dat is natuurlijk een deel van de verklaring. Maar helemaal kloppen doet dat nog niet, een bestuurder inclusief brandstof zou ongeveer honderd kilo moeten zijn. Ook is het vreemd dat de opgegeven getallen verschillen van jaartal en land.
Wat is er opmerkelijk aan t laadvermogen van een Azu? Dat heeft maar een eend onderstelletje, de Ak's zijn allemaal Ami bestellers ;-)
Niets ;)
Ha, die folder van september 74 is wel de mooiste folder vind ik. Daar staat de mooiste 250 ever in, in ook nog de mooiste kleur!
8)
Ik denk dat Marco bedoelt dat de AZU relatief gezien het meeste kan vervoeren, maar ik weet niet of dat wel klopt.
Mooie uitspraak Engbo, "de Ak's zijn allemaal Ami bestellers ;D
En ja, wat is het laadvermogen nou precies, of wat boeit het? Ik heb het laadvermogen diverse malen serieus op de proef gesteld ( ik herinner me een lading grindtegels en een forse Miele wasmachine) maar nooit opgeven die dingen en ook nog rijdbaar en bestuurbaar. Topwagens 8)
Quote from: Hans 250 on March 31, 2021, 00:29:44 AM
Ha, die folder van september 74 is wel de mooiste folder vind ik. Daar staat de mooiste 250 ever in, in ook nog de mooiste kleur!
8)
Ik denk dat Marco bedoelt dat de AZU relatief gezien het meeste kan vervoeren, maar ik weet niet of dat wel klopt.
Mooie uitspraak Engbo, "de Ak's zijn allemaal Ami bestellers ;D
En ja, wat is het laadvermogen nou precies, of wat boeit het? Ik heb het laadvermogen diverse malen serieus op de proef gesteld ( ik herinner me een lading grindtegels en een forse Miele wasmachine) maar nooit opgeven die dingen en ook nog rijdbaar en bestuurbaar. Topwagens 8)
Die folder heb ik ook en is inderdaad heel mooi. En ja dat bedoelde ik.
(https://live.staticflickr.com/65535/51494283087_d51963fda3_c.jpg) (https://flic.kr/p/2msnEk2)DSC_0061 (https://flic.kr/p/2msnEk2) by CitroenAZU (https://www.flickr.com/photos/citroenazu/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/51495312228_41104a4fc5_c.jpg) (https://flic.kr/p/2mssWfQ)DSC_9741 (https://flic.kr/p/2mssWfQ) by CitroenAZU (https://www.flickr.com/photos/citroenazu/), on Flickr
Te koop op marktplaats
Weer te koop op Marktplaats