Type; AZU
bouwjaar; 1958, Datum eerste toelating 29-07-1958
kleur;
bijzonderheden;
(http://farm3.static.flickr.com/2459/3899083731_a95e09fb17.jpg)
herfst
(http://imageshack.us/a/img248/5819/1000837k.jpg)
(http://imageshack.us/a/img692/4151/1000840bz.jpg)
Mooi!
Mooi!
he bah wat is deze vet!
Leuk zweerplaatje !
Ik vergeet altijd fotoos te maken, maar mijn vrouw was zo attent. Ik dacht alleen bij het wegrijden, wat leuk al die dwarrelende blaadjes ;D
Wagentje gaat de schuur weer in. Er zit sluiting in de kabelboom sinds de motor en de bak eruit zijn geweest en deze gaat niet vanzelf over. Het is nog de originele draad met katoen omwikkeling. Die brokkeld eraf als je de draad buigt..... Dus ik ga denk ik een nieuwe knopen.
En eigenlijk kan het geen kwaad om roest bij te werken.
Práchtig ! Genot voor het oog ! Alleen: hadden ze in '58 al zùlke spiegels ... ?
In 1958 hadden ze standaard volgens mij helemaal geen buitenspiegels ! Deze spiegels zijn vanaf plusminus 1970, heb de "boekjes" niet bij de hand hier.
In 1958 zat er een binnenspiegel in en een heel klein rond spiegeltje op een stangetje op het linkervoorspatbord. Dat trlt enorm en is ook nog eens bol. Dat spiegeltje ligt in een bakje in de schuur. In de binnenspiegel zie je niet het verkeer achter je dat zit in de dode hoek tussen die leuke achterraampjes.
Om toch het verkeer om me heen te kunnen zien zitten deze 'moderne' spiegels erop.
Ja leuk hè, binnenspiegeltje en dan door die twee kijkgaatjes naar achter proberen te kijken........
Was zo'n buitenspiegeltje op het voorscherm standaard in 1958 ? Zoals gezegd, de naslagwerken liggen "wat" ver weg :(
Je ziet door de lkijkgaatjes uitstekend de berm links en rechts achter je. Het verkeer zit in de dode hoek in het midden.
Het spiegeltje op het spatbord is piece d'orgine, ook in 1958.
Eergisteren een gereviseerde 19 mm carburateur gekregen. Ben benieuwd naar de prestaties, met name op 'tob'snelheid. Van de week zal ik hem erop schroeven, en nee niet origineel ;D, dat is de huidige 17mm carb.
Dat gaat vooruit.....dat gaat verbazend snel vooruit.........(op het fietspad) :P
Je moet toch iéts te wensen overhouden ... ? ;D
Ik vindt em TOP!
Quote from: marcopr on January 05, 2013, 19:54:43 PM
Het spiegeltje op het spatbord is piece d'orgine, ook in 1958.
Is de binnenspiegel wel origineel ??? Ik heb wel eens begrepen dat de binnenspiegels er af fabriek niet op zaten ???
Een grotere carburateur kan vijf kilometer topsnelheid schelen wat op de snelweg je "veligheidsgevoel" kan vergroten.
Leuk Marco,
we horen wel of je nu een heuse race eend hebt :-)
De carb19 zit erop, dat is nu ook niet zo een wereldklus.
Daarnaast direct het niet laden aangepakt. Dash uit elkaar, kabelboom geïnspecteerd, spanningregelaar, fan eraf en ja hoor draadje vanaf de dynamo doorgesleten door de fan.
Dat is tenminste een heldere probleeem analyse, Draad doogesleten = geen stroom transpoort. Daar heb je namelijk een gedloten stroomkring voor nodig.
Van de week de boel weer solderen en dichtschroeven.
Even wachten tot het pekelspook is verdwenen en dan werkelijk de proefrit.
Wat betreft alle spiegels; in juli 1958 was een binnen spiegel af Citroën normaal.
Hij laad weer prima stroom, ook het rare dansen van de ampèremeter is over.
Er zit sluiting in de draadboom in de koplampbeugel. Vandaag geprobeert het probleem te tackelen, maar 1 draad vervangen was niet genoeg. Dan kan ik aan draad 2 beginnen, maar er zijn er maar drie ???.
Zal bij het eeec wel nieuwe stekkertjes en nieuwe lampfittingen bestellen. Lokaal wat draad en stof isolatietape kopen om za een nieuwe draadeeheid te produceren.
Eventueel de koplampen aan de binnenkant van roest ontdoen, nieuwe veertjes installeren voor de piefjes. Piefjes zitten nu vast met een totaal verroest restant van een veertje. Piefkjes dan nog wel even vrijmaken van een paar lagen verf. Heb wel nieuwe liggen maar die glimmen te erg :o.
Nieuwe draadboom voor de koplampbeugel geknutseld. Nieuwe fittingen gemonteerd. Blijken die alleen maar onderstebovente passen :-\. Staat BAS op en ik moet met MARÉCHAL erop hebben. Weer wat geleerd ::), wist niet dat het bestond. Zijn wel hele mooie nieuwe fittingen. Maar de sluiting is weg. Daar ging het om. Voorlopig rijdt ik, als ik in het donker rijdt, met groot licht op en de lampen wat naar beneden gedraaid. Nog geen seinende tegeliggers gehad, nu is die kans met twee van die gele olielampen niet zo groot. Ik loop vast wel eens tegen goede fittingen aan.
Koplamp aan de binnenkant ontroest en in de owatrol/loodmenie gezet. Piefjes geschuurd, alle verf en de verwering is eraf. Kijkt weer mooi oud.
En verder al een tank leeggereden met de gereviserde motor en de 19mm CArburateur. Wat rijdt dat ding lekker zeg. Pittig blok, boter zachte koppelkromme. Zeer tolerant in de versnellingen, maw weinig schakelen. Ik trek wel plankgas op, maar rijdt verder nog niet plankgas lange stukken.
Wordt vervolgd.
Al reed ik op een geleende tomtom wel al 82 :o, dat is op de teller nog sneller. En dit op een vlakke weg zonder wind. Nog nooitmeegemaakt. En er zat nog potentie in het wagentje. Laat de zomer maar komen.
Dat zijn goede berichten Marco, ben je komende zondag ook nog bij de EEEC rit?
Nee, dat zal niet gebeuren denk ik. Eerlijk gezegd ga ik niet zo vaak naar evenementen.
Wel doe ik dinsdag mee met de plaatselijke Oranje oldtimer rit in het Dorp. Dan kmen altijd ruim 100-150 auto's (veel) ouder dan 20 jaar bij elkaar, staan we 2 uurtjes te pronk, verbruiken de gratis consumptiebonnen en lunchpakketten.
Vandaag sigarettenaansteker ingebouwd op een onopvallende plek. Kan alles onderweg worden opgeladen, phones, tablets of tomtommen
Ja dat is best handig, ik heb ze ook overal inzitten...
Stelletje rokers :P
Mijn linkerachterwiel dribbeld onophoudelijk tijdens het rijden.
Komt dit door een versleten Frotteur/batteur/kromme velg/ anders / of een combinatie van voornoemde gebreken?
Duw bij stilstand even de auto in aan de achterkant, als ie meer dan 3 keer heen en weer veert dan is de frotteur versleten (of moet opnieuw worden afgesteld).
Als je een krik hebt kan je vervolgens het wiel even van de grond halen en ronddraaien. Kijk even of de band/velg een slag heeft. (zowel verticaal als horizontaal checken!)
Als dat het allemaal niet is kan je de batteur verwijderen en schudden. Dan hoor je het gewicht te voelen bewegen, zo niet vervangen of open maken en volgieten met olie.
Dat klinkt als een leuk klusje. Wordt aan gewerkt en vervolgt.
Op de vooravond van de winter terugkijken op een zomer die zolang leek te duren! Het was mij een genoegen jou en je compaan te ontmoeten ;)
Quote from: CitroenAZU on June 10, 2013, 22:50:45 PM
(http://farm9.staticflickr.com/8116/9000667983_d3ece7f5bb.jpg)
Dat was inderdaad een leuke ontmoeting. Je zorgde voor een perfect uitzicht en leuke gesprekken samen met je pa.
Op de rollerbank....... Hoeveel pk heeft ie?
http://www.autoweek.nl/video/3964/op-rollenbank-citroen-2cv-azu
Met dank aan Siemen
Leuk!!
Meer dan leuk ... TOP
Wat is jouw top(snelheid)??
Geinig !
Onthaasten ... met een grote "O" ! ;D
Dat hangt van de windrichting af.
ongeveer 75 maximaal zonder wind op een asfaltweg met lekker harde banden
Ik keeg op FB nog een uitleg hoe het pk verlies ontstaat op een rollenbank meteing aan de wielen.
"De "12" pk volgens opgaaf Citroën, zijn SAE waarden, dwz gemeten zonder luchtfilter, dynamo, uitlaat, ventilator en zelfs de oliepomp wordt verrekend, de nu gemeten 10 PK is volgens de DIN-norm genoemd, het verschil is +/- 10-15 %, tevens is de "versnellingsbak" van een deze 2CV nogal "grondstoffelijk" uitgevoerd, waardoor er ook nog relatief veel vermogen verloren gaat. Dat de motor verder gezond is blijkt uit het gemeten koppel dat de fabrieksopgaaf te boven gaat. "
;D ;D ;D ;D ;D
(http://i216.photobucket.com/albums/cc149/RCUPPER/DSC06497.jpg)
(http://i216.photobucket.com/albums/cc149/RCUPPER/DSC06701.jpg)
Gespot!
(https://farm6.staticflickr.com/5807/21213168366_d5169aa26a_z.jpg) (https://flic.kr/p/yjx2Ub)AM-06-51 (https://flic.kr/p/yjx2Ub) by azu250 (https://www.flickr.com/photos/citroenazu/), on Flickr
Mooie spot van foto azu :)
Kampeereend :o
(http://i216.photobucket.com/albums/cc149/RCUPPER/Mobile%20Uploads/DSC06384.jpg)
Onlangs begonnen met het vervangen van roest door plaatwerk. Foto's volgen.
Goed bezig, ben benieuwd!
Van de eigenaar van dit prachtig vehikel enkele foto's gekregen van de restauratiewerkzaamheden. Veel succes, ik ben benieuwd naar het eindresultaat!
(https://farm2.staticflickr.com/1635/26435577462_7e7d03cbde_b.jpg) (https://flic.kr/p/Gh2fbj) (https://flic.kr/p/Gh2fbj) by RCUPPER (https://www.flickr.com/photos/137930902@N02/), on Flickr
(https://farm2.staticflickr.com/1650/26435577502_e2b08e9e29_b.jpg) (https://flic.kr/p/Gh2fc1) (https://flic.kr/p/Gh2fc1) by RCUPPER (https://www.flickr.com/photos/137930902@N02/), on Flickr
Bedankt Raoul!
Nu nog zelf wat foto's bijplaatsten. Gaat lukken.
De achterkant is inmiddels weer dicht. Momenteel wordt gewerkt aan een motorkap zonder scheuren en aan gordels.
goed bezig!!
Onlangs begonnen met het opknappen van mijn besteller. Een vriend last voor mij, heel blij mee! Het voorwerk doe ik dan, soms :D Voordat ik begon leek het heel wat. Maar als je het plaatwerk verwijderd blijkt het papierdun geroest. Nadat ik de eend kocht in 1991 heb ik al wel veel gedaan maar op een dag wil je gewoon rijden en heb ik enkele zaken laten zitten. Nu moeten ze echt wel. Als je die paar dingen op een rij zet is het een hele lijst.(http://i765.photobucket.com/albums/xx295/marcoblom69/028.jpg) (http://s765.photobucket.com/user/marcoblom69/media/028.jpg.html)
(http://i765.photobucket.com/albums/xx295/marcoblom69/030.jpg) (http://s765.photobucket.com/user/marcoblom69/media/030.jpg.html)
(http://i765.photobucket.com/albums/xx295/marcoblom69/Foto0315.jpg) (http://s765.photobucket.com/user/marcoblom69/media/Foto0315.jpg.html)
(http://i765.photobucket.com/albums/xx295/marcoblom69/Foto0314.jpg) (http://s765.photobucket.com/user/marcoblom69/media/Foto0314.jpg.html)
(http://i765.photobucket.com/albums/xx295/marcoblom69/100_5318.jpg) (http://s765.photobucket.com/user/marcoblom69/media/100_5318.jpg.html)
(http://i765.photobucket.com/albums/xx295/marcoblom69/100_5317.jpg) (http://s765.photobucket.com/user/marcoblom69/media/100_5317.jpg.html)
Ingesmeerd met een mengesel van Owatrol en loodmenie. De zijstukken zijn vlgens de Burtonfolder voor een ak 400 maar ze passen prima. Alleen moet er een gat bijkomen voor het extra remlicht. Vanaf de fabriek had de azu in 1958 1 remlicht. Als concessie aan het beperkte waarnemingsvermogen van de hedendaagse automobilist heb ik er eentje bij gemaakt.
(http://i765.photobucket.com/albums/xx295/marcoblom69/12874351_1105271132848778_909853192_o.jpg) (http://s765.photobucket.com/user/marcoblom69/media/12874351_1105271132848778_909853192_o.jpg.html)
(http://i765.photobucket.com/albums/xx295/marcoblom69/12722607_1106139339428624_1648206157_o.jpg) (http://s765.photobucket.com/user/marcoblom69/media/12722607_1106139339428624_1648206157_o.jpg.html)
(http://i765.photobucket.com/albums/xx295/marcoblom69/12896411_1106143482761543_657449783_o.jpg) (http://s765.photobucket.com/user/marcoblom69/media/12896411_1106143482761543_657449783_o.jpg.html)
De middenplaat is prima, helaas zitten de gaten voor de beugels te hoog. :o Opgelost met een ring. Nadeel van nieuw plaatwerk is dat het superstrak en best Wel dik is. MAW veels te strak, misschien moet ik met een bolhamer wat reliëf ::) aanbrengen
goed bezig, man!
Dank je AD! Ik zal je complimenten doorspelen, want aan het lassen heb ik niks gedaan. Een vriend is zo handig ;D .
De achterdeurtjes waren nog lekker dans son jus. Scheuren, roest, krom en enorm rammelen onder het rijden. Alleen de buitenkant was geverfd. Ze zijn nu recht, scheuren zijn gelast en het rot is eruit. Dans son jus is leuk, maar het is een proces van voorschrijdend verval en dat is nu weer een paar jaar teruggezet.
rechterdeurtje;
(http://i765.photobucket.com/albums/xx295/marcoblom69/030.jpg) (http://s765.photobucket.com/user/marcoblom69/media/030.jpg.html)
(http://i765.photobucket.com/albums/xx295/marcoblom69/025.jpg) (http://s765.photobucket.com/user/marcoblom69/media/025.jpg.html)
(http://i765.photobucket.com/albums/xx295/marcoblom69/12540435_1061449730564252_458836131_n.jpg) (http://s765.photobucket.com/user/marcoblom69/media/12540435_1061449730564252_458836131_n.jpg.html)
(http://i765.photobucket.com/albums/xx295/marcoblom69/12506817_1061450117230880_1148023925_n.jpg) (http://s765.photobucket.com/user/marcoblom69/media/12506817_1061450117230880_1148023925_n.jpg.html)
(http://i765.photobucket.com/albums/xx295/marcoblom69/12540403_1062050127170879_911188573_n%20-%20kopie.jpg) (http://s765.photobucket.com/user/marcoblom69/media/12540403_1062050127170879_911188573_n%20-%20kopie.jpg.html)
(http://i765.photobucket.com/albums/xx295/marcoblom69/12540260_1062050287170863_1325205254_n%20-%20kopie.jpg) (http://s765.photobucket.com/user/marcoblom69/media/12540260_1062050287170863_1325205254_n%20-%20kopie.jpg.html)
(http://i765.photobucket.com/albums/xx295/marcoblom69/12463605_1062050240504201_1259687759_n.jpg) (http://s765.photobucket.com/user/marcoblom69/media/12463605_1062050240504201_1259687759_n.jpg.html)
De buitenkant krijgt een nieuwe laag verf en de binnenkant ook. Buiten grijs. Binnen is van oorsprong Ivoir AC 123, maar verkleurd naar dit eendeeigroen/geel. Wat te doe. Ivoir of op huidige kleur laten mengen?
(http://i765.photobucket.com/albums/xx295/marcoblom69/12528161_1061448773897681_1215111106_n%20-%20kopie%20-%20kopie.jpg) (http://s765.photobucket.com/user/marcoblom69/media/12528161_1061448773897681_1215111106_n%20-%20kopie%20-%20kopie.jpg.html)
(http://i765.photobucket.com/albums/xx295/marcoblom69/12528171_1061448697231022_1833918478_n%20-%20kopie%20-%20kopie.jpg) (http://s765.photobucket.com/user/marcoblom69/media/12528171_1061448697231022_1833918478_n%20-%20kopie%20-%20kopie.jpg.html)
(http://i765.photobucket.com/albums/xx295/marcoblom69/12528161_1061448773897681_1215111106_n%20-%20kopie%202.jpg) (http://s765.photobucket.com/user/marcoblom69/media/12528161_1061448773897681_1215111106_n%20-%20kopie%202.jpg.html)
(http://i765.photobucket.com/albums/xx295/marcoblom69/100_5317.jpg) (http://s765.photobucket.com/user/marcoblom69/media/100_5317.jpg.html)
Netjes nietwaar? Kan er weer jaren tegen! En het ketelorkest ;D is weer wat stiller tijdens het rijden.
Mooi werk!
Ziet er goed uit! Veel werk!
chapeau !
mais oui, c'est formidable ..
Goed bezig Marco :), ik zou voor de achterdeurtjes iets laten bijmengen wat lijkt op hoe het er nu uit ziet.
Denk ik ook aan, voor het dans son jus gevoel ;) is dat het beste.
(https://farm8.staticflickr.com/7734/26295639023_2a89094418_z.jpg) (https://flic.kr/p/G4E2mB)DSC_7309 (Kopie) (https://flic.kr/p/G4E2mB) by azu250 (https://www.flickr.com/photos/citroenazu/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4409/37434857875_139af5c1c0_b.jpg) (https://flic.kr/p/Z2Zr34)DSC_0899 (https://flic.kr/p/Z2Zr34) by azu250 (https://www.flickr.com/photos/citroenazu/), on Flickr
Ik denk erover om de 530 cc zuiger en cilinderset van Burton op het blok te schroeven.
Of iemand moet nog een origineel Dopsey setje op de plank liggen.....
Dat is dan nieuw in het assortiment die 530 set. Die set maakten Arnold en José in het verleden zelf, veel postieve ervaringen mee!
Ziet er goed zo te zien. Je hebt dan nog wel een setje (gereviseerde) Ami/Azam 6 cilinderkoppen nodig, of is deze set bedoeld voor de 12/18 pk cilinderkoppen?
Set is bedoeld voor 12 en 18 pk.
Ideaal en easy fit :)
Dan heb je dus 100 cc meer cilinderinhoud maar met dezelfde koppen en carburateur merk je daar niet veel van.
Easy fit misschien wel, maar ideaal?
Ik denk ook dat er meer nodig is dan alleen zuigers cilinders over te zetten.
Kom ik al doende vanzelf achter. En ik hoef het niet alleen te doen.
Leuke puzzel.
Onderstaande antwoord van een testgebruiker van de kit op een AZ.
Cilinders gewisseld en carburateur voor een 26BCI, 18pk.
Sproeierbezetting in combinatie met een 26 BCI carburateur:
125 hoofdsproeier, E2 meng sproeier met buisje, 42,5 stationair. Dit alles in een 26bci carb
En top speed?
Begonnen met het inrijden van het blok. De eerste 1000 zeker niet hoge toerentallen.
Wat direct te merken is dat de auto meer koppel heeft. Het rijden is rustiger.
Met name bij rotondes hoeft er minder geschakeld te worden. Erg fijn
Goed de ervaringen te horen. Verder nog aanpassingen gedaan aan sproeierbezetting?
150 kilometer gereden.
Hij sloeg steeds af bij stationair. Alleen met de choke half open bleef hij draaien. De stang van de gasklep had ruimte in het carburateurhuis.
Opsturen naar Burton voor revisie van het onderhuis.
Andere carburateur erop gezet en loopt fantastisch. Het lijkt wel een andere auto.
26bci
hoofdsproeier 140
E1 mengschroef
55 stationair
Een jaar verder.
In de zomer bleek mijn krukas toch te versleten. Een drijfstanglager kreeg steeds meer ruimte.
Op de markt in juni op Lac de Madine, bij Verdun, een goede gebruikte Krukas kunnen kopen.
Ingebouwd in een AZUblok dat ik voor weinig kon kopen. Kon ik ondertussen blijven rijden.
De koppen, zuigers/cilinders, spruitstuk van het blok uit de AZU overgezet en hij rijdt geweldig.
Sneller dan een vrachtwagen. Maar vooral meer koppel. Ik hoef nu minder, veel minder te schakelen. Dat is bij rotondes fijn, gewoon in zijn 3 en niet terug naar 2. Heuvels blijft hij trekken in zijn 3. Ik hoef niet meer in zijn met 40 km/h omhoog. Hij klinkt nog steeds ouderwets. Er zit nog een klassiek blok onder de motorkap.
In oktober in de Ardennnen brak dit najaar de linkeraandrijfas bij het lager in het differencieel huis af, maar dat is een ander verhaal.
Mooi werk Marco!
(https://live.staticflickr.com/65535/53211527450_a006800c76_c.jpg) (https://flic.kr/p/2p57Zfs)_IMG7249 (https://flic.kr/p/2p57Zfs) by CitroenAZU (https://www.flickr.com/photos/citroenazu/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54030662809_d891cf8507_b.jpg) (https://flic.kr/p/2qjvgDT)_IMG9642 (https://flic.kr/p/2qjvgDT) by CitroenAZU (https://www.flickr.com/photos/citroenazu/), on Flickr