Type; AZU
bouwjaar; 1968, 20 september 1968
kleur; blauw Bleu EDF
bijzonderheden; ex- EDF-GDF
(https://live.staticflickr.com/65535/53211396244_cd1fcb06fe_c.jpg) (https://flic.kr/p/2p57jfh)_IMG7112 (https://flic.kr/p/2p57jfh) by CitroenAZU (https://www.flickr.com/photos/citroenazu/), on Flickr
Een foto van hoe hij er nu bij staat:
(http://i262.photobucket.com/albums/ii115/francoisduquesnoy/Citroen/azu/P1010634.jpg)
hey was leuk je te ontmoeten echt leuk project heb je.
als je nog intresse hebt in het li.achterscherm?
(http://i52.photobucket.com/albums/g35/bjorn2cv/van%20duck/DSC04535.jpg)
Hoi! Insgelijks en bedankt :)
op aanraden van meerdere mensen denk ik dat ik toch maar op zoek ga naar originele achterschermen, gezien de kwaliteit van de replica's. Dus als je nog originele achterschermen weet.... (jammer dat die van jou al verkocht zijn ;))
Een paar nieuwe plaatjes (analoog):
(http://i262.photobucket.com/albums/ii115/francoisduquesnoy/Citroen/azu/nr01.jpg)
(http://i262.photobucket.com/albums/ii115/francoisduquesnoy/Citroen/azu/nr07.jpg)
(http://i262.photobucket.com/albums/ii115/francoisduquesnoy/Citroen/azu/nr02.jpg)
Is die koplampbeugel niet wat aan de brede kant ? Of is dat gezichtsbedrog.
Heb eventueel nog wel een originele smalle in de aanbieding.
Ja die koplampsteun is inderdaad (nog) te breed. Ik heb nog wel de originele rechte, maar die past niet omdat er een ak2 blok in ligt. Heb jij een smalle met bocht of een rechte?
de brede kun je goed in korte.
vraag mar aan martijn.
..netjes op een vast punt doorzagen met als resultaat een kortere koplampsteun en weer aan elkaar lassen.
Als je na het doorzagen een klein stukje CV pijp erin duwt kun je em makkelijk recht vastlassen en heb je gelijk stevigheid..
grrrr.... zo kom ik nooit van mijn spullen af :-(
Hoi,
Wat vinden jullie mooier; het huidige blauw (boven) of de originele EDF kleur (onder)?
(http://i262.photobucket.com/albums/ii115/francoisduquesnoy/Citroen/azu/azublauwenedf.jpg)
Ik vind de bovenste kleur mooier, maar.... EDF is wel origineler .....
Ik zou persoonlijk toch voor EDF gaan.
Quote from: Geert on November 04, 2010, 07:26:06 AM
Ik vind de bovenste kleur mooier, maar.... EDF is wel origineler .....
Ik zou persoonlijk toch voor EDF gaan.
ik stem ook op EDF!
2-0 voor EDF!
Eigenlijk dus 3-0 voor EDF!
Nee hoor 4-0 ;D :D
....en 5-0 8)
Okee dan is het wel duidelijk ;)
Ik vind zelf ook het edf blauw mooier, maar inmiddels ben ik de huidige kleur ook leuk gaan vinden.
Komend voorjaar krijgt hij als het goed is zijn nieuwe kleur.
6-0 Ik vind de EDF ook mooier.
Die bovenste vind ik onnatuurlijk.
Ik zit er aan te denken om gordels te monteren (3-punts). De azu heeft echter geen gordelbevestigingen. Heeft iemand een oplossing (geen piramides)?
Hoi Francois,
Wij hebben bij onze eend (93-45-RB) aan elke kant een driehoek profiel laten lassen.
In dit profiel zijn gaten met schroefdraad geboord voor de gordels.
Ze zijn in het verlengde van het bagageschot geplaatst op de uitstekende bestelrand, maar dan ze dicht mogelijk naar binnen toe.
Dus nog boven de wielkasten en bijna in de cabine.
Helaas heb ik op deze pc geen goede foto maar misschien heb je aan deze wat.
Zal van het weekend een betere maken.
Je was me net voor Jeroen. Ja de onze dus, de 93-45-RB. ;D
Ok! Bedankt. Zit de bevestiging dan hoog genoeg?
We moeten nog afwachten hoe het zit als de auto opgebouwd is, maar ik denk van wel.
Het driehoekig profiel zit dus vertikaal aan de achterkant van de stijl achter de voordeur.
Ongeveer 25 à 30 cm boven de bovenrand van de wielkast zit een gat met een moer erachter gelast.
Het driehoekprofiel van 2 mm staal loopt vanaf de wielkast tot waar de versteviging zit.
Dat leek ons voldoende om eventuele botskrachten op te nemen.
Eigenlijk is het op de foto best goed te zien.
@ Jeroen/Michel, hebben jullie misschien nog een duidelijkere foto? En hoe zit de bevestiging op de bodemplaat, tussen de stoelen?
Over het spuiten, dat gaat als het goed is in februari gebeuren! Ik had voor de binnenkant wel een benadering van de EDF kleur laten mengen, maar wil het liefst de juiste kleur hebben. Hoe kan ik AC 615 laten mengen bij een verfzaak? Die codering kennen ze niet.
Quote from: Francois on December 13, 2010, 12:37:30 PM
Hoe kan ik AC 615 laten mengen bij een verfzaak? Die codering kennen ze niet.
Een verfzaak zoeken die wel moeite wil doen het juiste "recept" van AC615 op te sporen, als dat tenminste de juiste kleur is van EDF/GDF blauw.
Let wel op dat het inderdaad de juiste tint wordt. Daarom is een vergelijkingsmogelijkheid / een kleurstaal wel handig. Misschien kan je bij iemand vergelijken, of van iemand een onderdeel in juiste kleur lenen? Vleugeltjes zijn daarvoor handig.
Vergelijk ook onder verschillende soorten licht. Dat kan enorm verschillen.
Mijn spuiter had een aantal onderdelen eerst in de verkeerde tint gespoten. De formule kwam uit de computer / van de lakfabrikant, maar was beslist niet goed. Voor Bleu d'Orient was het veel te paars. Waarschijnlijk ooit door iemand verkeerd gemaakt en vervolgens zo in de bestanden terechtgekomen.
Gelukkig (en terecht) heeft hij die onderdelen daarna zonder extra kosten in de juiste tint overgespoten.
Juiste tint is bij oude lakkleuren een groot probleem. Er is bijna geen enkele auto waarbij het 100% klopt. Is het gevolg van het al een aantal keren veranderen van laksamenstellingen en basiskleuren sinds de jaren 60/70.
Spreek dus af dat de spuiter eerst proefstalen maakt en pas echt gaat spuiten als jij tevreden bent over de tint. Daarmee is hij ook van die verantwoordelijkheid af.
Ik zal nog een andere foto maken.
Gordelbevestiging aan de onderkant is via de gaten die daarvoor bij ons (mj 77) al standaard voorin de dwarsbalk (overgang kabine - laadruim) zitten.
Als je zelf gaten in de bodem moet maken, zorg er dan voor om die op zo stevig mogelijke plaatsen te maken en zorg voor dikke verstevigingsplaten erachter. Krachten op een gordel zijn enorm groot.
lastig, donkere koets in een donkere garage.
Hopelijk geeft dit wat meer duidelijkheid.
Linker en rechter versteviging, gefotografeerd door rechter koetsraam.
2 mm staal in driehoek gevouwen, van wielkast tot verstevigingsplaatje.
Gat met moer voor schouderophangpunt gordel.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZZ7Y8ZMH-1.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-W8JT6GQH-1.jpg)
Quote from: michelidds on December 13, 2010, 15:03:24 PM
Let wel op dat het inderdaad de juiste tint wordt. Daarom is een vergelijkingsmogelijkheid / een kleurstaal wel handig. Misschien kan je bij iemand vergelijken, of van iemand een onderdeel in juiste kleur lenen? Vleugeltjes zijn daarvoor handig.
Vergelijk ook onder verschillende soorten licht. Dat kan enorm verschillen.
Mijn AZU-L GT-10-85 heeft AC512 Vert Absinthe als hoofdkleur. Heb aan de binnenkant van het tankschot de zwarte kledder eraf gepoetst en heb daardoor een goede kleurstaal in bezit !
Overigens komt AC615 ook niet voor in de kleurenlijst die ik hier heb van Du Pont.
AC616 is Bleu d'Orient, van 1964-1973, maar op welke auto zat dat oorspronkelijk, Michel ? Op een DS ? Geen idee hoe Sjoerd op die kleur is gekomen, ik ken die auto vanaf 1984 als een blauwe besteleend, maar hij was geloof ik rood af-fabriek.
Er zijn op mijn auto ook nog wel wat plekjes te vinden met de originele kleur (AC 615). Oa. onder het zwart op de voorbumper, en de binnenkant van de voorschermen als ik die schoonmaak. Hopelijk is dat niet verkleurd oid. Zal nog meer plekken zoeken en kijken of het een beetje overeen komt. Dan kan ik misschien aan de hand daarvan de verf laten mengen.
Quote from: mctommi on December 13, 2010, 23:32:41 PM
AC616 is Bleu d'Orient, van 1964-1973, maar op welke auto zat dat oorspronkelijk, Michel ? Op een DS ? Geen idee hoe Sjoerd op die kleur is gekomen, ik ken die auto vanaf 1984 als een blauwe besteleend, maar hij was geloof ik rood af-fabriek.
Ja, Blue d'Orient zat (o.a.?) op DS. Heb ik altijd een mooie kleur gevonden. De kozijnen van ons huis zijn in vrijwel dezelfde kleur. En wij wonen in het Oosten. Dus nu is het helemaal toepasselijk.
We vonden onder op tellerhuis een plaktape met die kleur en het kleurnummer van Dupont. Maar dat is inmiddels ook verjaard qua samenstelling.
AK was inderdaad origineel rood.
Weet jij wanneer / waarom die blauw/wit geworden is?
Quote from: Francois on December 14, 2010, 00:23:40 AM
Er zijn op mijn auto ook nog wel wat plekjes te vinden met de originele kleur (AC 615). Oa. onder het zwart op de voorbumper, en de binnenkant van de voorschermen als ik die schoonmaak. Hopelijk is dat niet verkleurd oid. Zal nog meer plekken zoeken en kijken of het een beetje overeen komt. Dan kan ik misschien aan de hand daarvan de verf laten mengen.
Dat is inderdaad de beste oplossing.
Ik heb gisteren eindelijk de koplampsteun smaller gemaakt. Ziet er een stuk leuker uit nu.
(http://i262.photobucket.com/albums/ii115/francoisduquesnoy/Citroen/azu/P1010943.jpg)
Zeker, goed werk!
Ziet er een stuk beter uit nu ! Goed werk !
Hij krijgt z'n nieuwe kleurtje:
(http://i262.photobucket.com/albums/ii115/francoisduquesnoy/Citroen/azu/P1020026.jpg)
(http://i262.photobucket.com/albums/ii115/francoisduquesnoy/Citroen/azu/P1020027.jpg)
Dat ziet er weer nice and shiny uit :)
Hoe heb je dat geverfd?? Met een roller??
Wow.....dat wordt vast hééééél mooi ! Fraaie kleur hoor......
De buitenkant is inmiddels ook gedaan. Ik heb het met een rollertje en kwast gedaan, gaat prima! Is toch geen strakke wagen dus heeft geen zin om het te spuiten.
Nu eigenlijk opzoek naar achterschermen... Heb de verotte zolang maar meegeverfd.
en de buitenkant:
(http://i262.photobucket.com/albums/ii115/francoisduquesnoy/Citroen/azu/P1020028.jpg)
Ziet er strak uit met een kwast en een roller :) Voordeel is in tegenstelling tot spuiten dat er een goede laag op komt.
Bedankt! Ja, 1 laag is voldoende. Ik heb de lak aangelend met 5% owatrol, daardoor vloeit t beter uit en glanst het meer.
Wat een ontzettend leuke auto heb jij toch François!
Juist dat niet strakke, maakt hem helemaal af
goed bezig.
nice!
ndeel van owatrol is dat de verf langer moet drogen
Wat een laagje verf al niet kan doen!
Leuke kleur!
:)
Hoe krijg ik de pees weer in het rubber van de zijruitjes (zonder peestrekker)?
dat is een handigheidje gewoon heen en weer wiebelen en drukken.
goed oefenen!
okee t is gelukt, ging best makkelijk
oh anders had je mijn pezentrekker wel mogen lenen.
zonder pezentrekker gaat het nog sneller ook! maar je moet er even een handigheidje in krijgen.
een leuke besteleend word het man!
veel zeepsop en een schroevendraaiertje doet wonderen....is mijn ervaring ;)
Vandaag de wagen weer in elkaar gezet om terug te rijden naar Eindhoven na het schilderen bij mijn ouders.
Ze hadden de poort wel wat breder mogen maken :P
(http://i262.photobucket.com/albums/ii115/francoisduquesnoy/Citroen/azu/P1020038.jpg)
Nu aan de slag met de deurtjes, voorschermen en zijpanelen
(http://i262.photobucket.com/albums/ii115/francoisduquesnoy/Citroen/azu/P1020047.jpg)
Net het 2e voorscherm ook gelast:
(http://i262.photobucket.com/albums/ii115/francoisduquesnoy/Citroen/azu/P1020049.jpg)
Ik hoop dit weekend alles geverfd te hebben :)
Succes ermee, je schiet al aardig op!
Het besteleendweekend in September gaat leuk worden, ik voel het aan mijn water.....misschien wordt het hoog tijd dat ik er na 3 jaar weer eens moet gaan kijken, hopelijk heb ik mijn posteend dan weer rijdend zodat hij na een jaar of 20 weer eens aan het liefhebberspubliek getoond kan worden !
Dat zou mooi zijn Tom!
Mooi werk Francois. Hoewel je weet dat de roest er weer door komt, kan je de auto er zo toch leuk laten uitzien. Hou je er op een goedkope manier lol in. Ik heb dat jarenlang ook zo gedaan met een ID19B. Niet echt mooi meer, maar nog te goed om compleet te restaureren. Gewoon lekker rijden en je niet te druk maken. Doe je ook nog iets met de velgen en voorbumper?
Voorbumper hoort ook EDF blauw. Velgen AC136 gris rose ;-)
Goed werk Francois!
Bedankt! Ja, bumper, koplampsteun en koplampenbehuizingen worden ook nog blauw. En als de wagen klaar is wil ik nog een EDF ladderimperial maken.
(http://i262.photobucket.com/albums/ii115/francoisduquesnoy/Citroen/azu/2cvAZUEDF-GDF-2.jpg)
wauw!! wat een mooie kleur!
Dank je! Het is wel niet helemaal exact de EDF kleur, maar goed, ben er tevreden mee. Bijna klaar:
(http://i262.photobucket.com/albums/ii115/francoisduquesnoy/Citroen/azu/P1020059.jpg)
mooi contrast we hebben mens met 15 meter spuit cabines en mensen met spuit/verfzolders :D
ziet er goed uit.
Quote from: björn on February 24, 2011, 07:44:58 AM
mooi contrast we hebben mens met 15 meter spuit cabines en mensen met spuit/verfzolders :D
ziet er goed uit.
Zo te zien een rolzolder, haha !
Off-topic: Grappig ovaal raam; huis uit eind 19e eeuw?
On-topic; interessante voorbumper met die aangelaste vierkante pijpjes.....is dat voor het ladder-imperial ?? Kan me zo één, twee, drie niet herinneren hoe dat eruit ziet !
Dat is inderdaad een vreemde bumper ja. Waarschijnlijk heeft er ooit zo'n soort imperial op gezeten (foto uit ander topic):
(http://farm5.static.flickr.com/4070/4416656738_a4171ecd1e_o.jpg)
Maar dat was niet origineel, want er zat zo een op (daarvan zitten ook de bevestegingsgaatjes nog in de koets:
(http://i262.photobucket.com/albums/ii115/francoisduquesnoy/Citroen/azu/2cvAZUEDF-GDF-3.jpg)
Zo een ga ik erbij maken
Dat wordt vast errug leuk, haha. En dan ook een ladder erop hè ;-)
Ben zelf erg blij met de originele accessoires van mijn posteend. We hadden de mazzel dat er een sloperij was, niet ver van het meetingterrein in Lempdes in 1987 waar 40 jaar 2CV werd gevierd. Daar stonden zeker 30 posteendjes weg te kwijnen, maar slechts één fietsenrek te vinden (en gekocht) en een special tussenschot met een gaas-schot boven het normale tussenschot achter de voorstoelen. En natuurlijk de originele posteend voorstoelen weten te scoren, normaal hebben posteenden er één, maar die van mij heeft er twee, zodat er een passagier mee kan. De PO voorbumper en speciale achterbumper waren toen nog te bestellen bij Citroën. En zelfs de logo's op de voordeuren !!!
(http://i262.photobucket.com/albums/ii115/francoisduquesnoy/Citroen/azu/P1020068.jpg)
Mooooooooooooiiii Blauw ;D
Mooi Francois!
Nog even de wielen verven, de chevrons en de EDF GDF stickers erop en hij is helemaal af!
Goed werk.
Fris en vrolijk het voorjaar in! ;) :D
(Maar nog even wachten, want ze gaan weer strooien...) >:(
mooi man!! echt heel fris, brengt weer kleur op straat!
Ik heb vandaag stickers gemaakt :)
(http://i262.photobucket.com/albums/ii115/francoisduquesnoy/Citroen/azu/P1020079.jpg)
er zit nu een aplicatiefolie overheen, maar de kleur is donkerblauw
Mooi man,
Op je werk gemaakt?
Dank je :) Op school gedaan, eerst getekend in illustrator toen laten snijplotten
Heel erg mooi! :)
dat ziet er erg profecioneel uit zeg
gr gerard
Quote from: Francois on February 28, 2011, 20:48:46 PM
Dank je :) Op school gedaan, eerst getekend in illustrator toen laten snijplotten
Héél fraai werk ! Ik had destijds de mazzel dat die "pietjes" voor op de deuren van de posteend bij Citroën te bestellen waren (1987). Kost wat, maar dan heb je ook wat ;)
Als je nog 'pietjes' nodig hebt, ik heb een vectorbestand van het La Poste logo, kan het zo laten snijplotten :)
De EDF GDF stickers zitten er nu op!! Ben erg blij met het resultaat :) (wel de achterdeurtjes nog even schilderen)
(http://i262.photobucket.com/albums/ii115/francoisduquesnoy/Citroen/azu/IMG_6995.jpg)
(http://i262.photobucket.com/albums/ii115/francoisduquesnoy/Citroen/azu/IMG_6982.jpg)
(http://i262.photobucket.com/albums/ii115/francoisduquesnoy/Citroen/azu/IMG_6986.jpg)
(http://i262.photobucket.com/albums/ii115/francoisduquesnoy/Citroen/azu/IMG_6988.jpg)
Als ik nu weer zeg : "Oh wat mooi!"geloof je me zeker niet meer ;D
Goed werk Francois, dat ziet er tof uit!!
Bedankt! Ik ga zo een ladder ophalen, hopelijk heb ik voor de a-markt het ladderrek af.
Zo :o Dat ziet er weer 'gelikt' uit!
Quote from: Francois on March 01, 2011, 15:08:49 PM
Als je nog 'pietjes' nodig hebt, ik heb een vectorbestand van het La Poste logo, kan het zo laten snijplotten :)
Hmmm....moet ik dan toch maar een posteend maken van mijn AZU-L project, hehehe.....
Houd het zeker in gedachten, mochten de voorportieren van mijn posteend van 1977 óóit aan vervanging toe zijn !
Had je deze al zien staan op 2cv.nl?
Te koop / For sale : Imperial AZU
Advertentie 15263 geplaatst op 14 April, 17:42
Geplaatst door: Bert uit Hellevoetsluis
--------------------------------------------------------------------------------
Imperial tbv AZU 250.
Originele EDF/GDF Kleur AC 615
Vraagprijs € 75
Bedankt voor de tip! Is helaas een ander model dan ik zoek.
....is dit wel het gevraagde imperiaal? Krijg je er meteen twee donor azutjes bij ;)
http://www.leboncoin.fr/voitures/196365840.htm?ca=17_s
857 km vanaf Venlo, dus vanaf Eindhoven ca 800 km .( enkele reis)
Dat is wel ver voor een Imperiaal.
...1.600 kilometer totaal rijden voor een imperiaal. Je moet er wat voor over hebben ;)
Misschien te combineren met iemand van hier die een azu zoekt?
:P
Ik maak er zelf wel een ;)
precies zelf maken, ga ik ook doen!
nog wat plaatjes :P
(http://i262.photobucket.com/albums/ii115/francoisduquesnoy/img021.jpg)
(http://i262.photobucket.com/albums/ii115/francoisduquesnoy/img020.jpg)
Wat heb je toch een leuke Besteleend François!
dagelijkse auto?
Dank je! Die van jou is anders ook geweldig!
Hij is nu al een paar weken uit de running vanwege een afgebroken versnellingsbaksteun, maar hopelijk heb ik volgende week tijd om dat te repareren. Heb nog een fiat 128, maar die gaat weg dus dan wordt de azu weer m'n dagelijkse auto. De cx die ik heb is te duur om in te rijden dus die staat voornamelijk stil :D
Geen dank enne bedankt!
Leuk dat je azu weer als dagelijkse auto gaat inzetten.
Heb je al bedacht hoe jeje baksteun gaat repareren?
andere asbuis?
ja, de vooras eruit en steun weer terug (laten) lassen, evt met extra versteviging. En daarna de bak wel goed er in terug hangen.
even offtopic maar heb je een foto van die cx??
Ja, heb ik:
(http://i262.photobucket.com/albums/ii115/francoisduquesnoy/CX/SP_A0038.jpg)
Heeft helaas wel schade linksachter, maar dat wordt tzt wel aangepakt...
Toch ook wel heel mooi hoor.
Jammer van die strips op de zijkant; een 75-er hoort glad te zijn, ik heb een dergelijke zilveren CX van 1976 een 2200, die is nog helemaal glad op de flanken.
precies tom! en die spiegel gaat er ook nog af!
Ja die spiegel is ook fout....moeilijk aan te komen die oude spiegels hoor :-(
(http://www.laconserveriedetarsac.com/fotomap/052005/CX_snuit.JPG)
(http://www.laconserveriedetarsac.com/fotomap/082008/nieuwe_spiegel.jpg)
Mijn CX Break lijkwagen van 1978 had er automaterialenzaak spiegels op zitten; ten eerste zag het er niet uit en ten tweede waren ze nauwelijks bruikbaar.
Had nog een set "pallas" dan wel "prestige" spiegels liggen, die heb ik erop gezet en dat staat héél sjiek.......
Oeps.....we gaan ernstig off-topic hier, hahaha.......
Ach, het blijven Citroëns, dus dat is niet erg.
Ik ben trouwens sinds 1998 ook een fervent (want 'dagelijks') CX rijder, vooral voor de langere ritten.
Wel de andere kant van het spectrum; de laatste jaren in een 1988 Limousine (diesel) Turbo2.
Zéér comfortabel, niet duur rijden en erg betrouwbaar (door het regelmatig erin rijden).
we zitten hie rnog te denken over een cx of een gs of.....
Quote from: siemenazu on May 21, 2011, 20:26:52 PM
we zitten hie rnog te denken over een cx of een gs of.....
Ik heb nog wel een leuk restauratieprojektje hoor.....een Hollandse CX2200 van 1975, unieke kleur groen met beige/bruin interieur. Erg fraai. maar erg rot en de motor zit vast als een huis na 15 jaar stalling :-(
(http://www.tomschulte.nl/images/autopics/CX22001975transport2.jpg)
(http://farm8.staticflickr.com/7195/6865492036_1634c5864e.jpg) (http://www.flickr.com/photos/citroenazu/6865492036/)
104 (Kopie) (http://www.flickr.com/photos/citroenazu/6865492036/) by azu250 (http://www.flickr.com/people/citroenazu/), on Flickr
Een beetje oud nieuws, maar de azu is inmiddels weer gekeurd voor 2 jaar! En deze winter hoeft hij gelukkig niet buiten te staan, dus hopelijk minder roest dan afgelopen jaar :)
(http://i262.photobucket.com/albums/ii115/francoisduquesnoy/Citroen/azu/P1040429.jpg)
Leuk plekje !
(http://i262.photobucket.com/albums/ii115/francoisduquesnoy/Citroen/azu/F1070027_zpscca1e475.jpg)
hoe gaat het eigenlijk met je Mercedes bus?
dat gaat heel langzaam.. helaas. heb momenteel weinig tijd ivm afstuderen. ben wel onlangs met de remmen bezig geweest. de motor loopt na veel proberen nog steeds niet, waarschijnlijk een probleem in het vacuumsysteem. ik heb niet zo veel verstand van diesels, maar als ik weer wat meer tijd heb ga ik me er in verdiepen. hij moet dit jaar wel rijden! :P
Goed bezig. Geweldige sleutelruimte overigens! Past er nog een HY bij? kom ik je helpen met de MB ;)
Zie het azu-tje al een paar maanden bij Ruimzicht staan. Heb je m verkocht of staat ie er voor reparatie?
Klopt! Ik heb hem daar ter reparatie gehad. Ben vanwege verhuizing van huis en werkplaats en drukte met werk nog niet in de gelegenheid hem om te halen. Maar hopelijk snel weer keuren en de weg op!
Zie net dat de meeste foto's in dit topic weg zijn omdat ik mijn photobucket heb verwijderd, sorry. Zo staat hij er momenteel bij :)
(https://live.staticflickr.com/65535/49959263998_e73d227a33_k.jpg) (https://flic.kr/p/2j7JhCE)
Still going strong!
(https://live.staticflickr.com/65535/51495080091_09385c22ec_c.jpg) (https://flic.kr/p/2msrKft)DSC_0047 (https://flic.kr/p/2msrKft) by CitroenAZU (https://www.flickr.com/photos/citroenazu/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/51495790199_b8dc05d9b6_c.jpg) (https://flic.kr/p/2msvokH)DSC_0052 (https://flic.kr/p/2msvokH) by CitroenAZU (https://www.flickr.com/photos/citroenazu/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53211396244_cd1fcb06fe_c.jpg) (https://flic.kr/p/2p57jfh)_IMG7112 (https://flic.kr/p/2p57jfh) by CitroenAZU (https://www.flickr.com/photos/citroenazu/), on Flickr
Toen ik deze AZU in 2009 kocht zat er geen blok en bak meer in en heb ik hem omgebouwd naar 12 volt en een blok uit een AK400 in gelegd. Nu ben ik eigenlijk toch wel benieuwd welke type blok er in hoort. Deze AZU is destijds gebruikt als donor voor de DL-09-89 (La Poste) en daar is het blok toen in gegaan. Inmiddels kan hij wel weer wat liefde gebruiken en speel ik met het idee om hem weer origineel te maken. Dus ben benieuwd of iemand weet welk blok en bak er in hoort en of die nog te vinden zijn en of het een goed idee is of lekker zo laten..
Hey François, er hoort van origine een 21 pk motor in, dat is een 18 pk met een andere nokkenas, stoterstangen en nokvolgers. Andere carburateur en luchtfilter ook. Om tot drie pk extra te komen...
De eerste Dyane's (augustus 1967) hadden ook zo'n motor (motorcode AYA).
Ook nog een andere versnellingsbak met een kortere overbrenginging, in verband met de lasten die ze zou kunnen vervoeren. Jouw AZU is in Frankrijk gemaakt dus van origine 6 volt zoals je al zei. De in Belgie geproduceerde AZU's hadden al vanaf model 1968 een 12 volt installatie met een spruitstuk waarop een uitwendige dynamo gemonteerd werd.
Mijn ervaring met de 21 pk motor en bak: Veel toeren en weinig snelheid, op de snelweg max 75/80 km. In de stad nog wel te doen, maar daarbuiten..billenknijpen ;-)
Bovendien lastig te vinden die specifieke 21 pk onderdeeltjes.
Hoi Hans, bedankt voor de informatie! Is er nog een verschil met een AYA.M of AYA 2 blok? Enig voordeel? Anders laat ik het qua techniek misschien toch maar hoe het nu is. Er is ook wat voor te zeggen om op de snelweg mee te komen met het verkeer.
Hoi Francois,
Bij Sander Aalderink staat een AZU met 21pk.
Wellicht kan je die proberen, dan weet je hoe het rijdt.
AYA2 is een 2cv4. Dat rijdt in mijn ervaring net zo beroerd. Mijn 25-88-DB had toen ik 'm kocht nog de originele motor en bak. Topsnelheid ook zo rond de 75-80. Toen ook al levensgevaarlijk. Snel is er toen een 2cv6 motor en (trommel)bak in gekomen.
Jorn bedankt voor de tip! En Hans bedankt voor je mening! Denk dat ik dan toch mijn huidige blok behoud en reviseer.