News:

27-29 september 2024 de 25e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
221 Guests, 0 Users

Recent posts

#61
BE / Re: BE-68-28
Last post by Hans 250 - January 30, 2025, 20:45:45 PM
AYA2 is een 2cv4. Dat rijdt in mijn ervaring net zo beroerd. Mijn 25-88-DB had toen ik 'm kocht nog de originele motor en bak. Topsnelheid ook zo rond de 75-80. Toen ook al levensgevaarlijk. Snel is er toen een 2cv6 motor en (trommel)bak in gekomen.
#62
BE / Re: BE-68-28
Last post by jornmetten - January 30, 2025, 17:39:46 PM
Hoi Francois,

Bij Sander Aalderink staat een AZU met 21pk.
Wellicht kan je die proberen, dan weet je hoe het rijdt.
#63
BE / Re: BE-68-28
Last post by François - January 30, 2025, 09:10:58 AM
Hoi Hans, bedankt voor de informatie! Is er nog een verschil met een AYA.M of AYA 2 blok? Enig voordeel? Anders laat ik het qua techniek misschien toch maar hoe het nu is. Er is ook wat voor te zeggen om op de snelweg mee te komen met het verkeer.
#64
BE / Re: BE-68-28
Last post by Hans 250 - January 29, 2025, 10:42:36 AM
Hey François, er hoort van origine een 21 pk motor in, dat is een 18 pk met een andere nokkenas, stoterstangen en nokvolgers. Andere carburateur en luchtfilter ook. Om tot drie pk extra te komen...
De eerste Dyane's (augustus 1967) hadden ook zo'n motor (motorcode AYA).
Ook nog een andere versnellingsbak met een kortere overbrenginging, in verband met de lasten die ze zou kunnen vervoeren. Jouw AZU is in Frankrijk gemaakt dus van origine 6 volt zoals je al zei. De in Belgie geproduceerde AZU's hadden al vanaf model 1968 een 12 volt installatie met een spruitstuk waarop een uitwendige dynamo gemonteerd werd.
Mijn ervaring met de 21 pk motor en bak: Veel toeren en weinig snelheid, op de snelweg max 75/80 km. In de stad nog wel te doen, maar daarbuiten..billenknijpen ;-)
Bovendien lastig te vinden die specifieke 21 pk onderdeeltjes.
#65
BE / Re: BE-68-28
Last post by François - January 29, 2025, 09:29:55 AM
Toen ik deze AZU in 2009 kocht zat er geen blok en bak meer in en heb ik hem omgebouwd naar 12 volt en een blok uit een AK400 in gelegd. Nu ben ik eigenlijk toch wel benieuwd welke type blok er in hoort. Deze AZU is destijds gebruikt als donor voor de DL-09-89 (La Poste) en daar is het blok toen in gegaan. Inmiddels kan hij wel weer wat liefde gebruiken en speel ik met het idee om hem weer origineel te maken. Dus ben benieuwd of iemand weet welk blok en bak er in hoort en of die nog te vinden zijn en of het een goed idee is of lekker zo laten..
#66
Nog onbekende besteleenden / Re: AK350 1970
Last post by Dirk D - January 26, 2025, 18:00:46 PM
Welkom terug Bert! De Acadiane is er toch ook nog? 😉
#67
Nog onbekende besteleenden / Re: AK350 1970
Last post by CitroenAZU - January 24, 2025, 12:56:03 PM
Leuk, van harte!
#68
Nog onbekende besteleenden / Re: AK350 1970
Last post by Bertje Beige - January 24, 2025, 09:56:18 AM
Haha,nee; grise rosé.
#69
Nog onbekende besteleenden / Re: AK350 1970
Last post by Hans 250 - January 23, 2025, 19:49:30 PM
Van harte Bert, ik zag dat 'ie er een aantal te koop had. Is het een beige toevallig? ;-)
#70
Nog onbekende besteleenden / AK350 1970
Last post by Bertje Beige - January 23, 2025, 19:38:54 PM
Na 5 jaar geen besteleend te hebben gehad kon ik het niet laten en heb er weer 1 gekocht, een AK350 uit 4-1970. 😃
De auto word constructief weer hard gemaakt maar het doorleefde uiterlijk blijft. Uireraard wel conserveren en onder de motorkap komt een 650 met dyane bak.

Voor foto's; kijk op de site van Sander Aalderink.