News:

27-29 september 2024 de 25e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
175 Guests, 0 Users

CitroMobile 2018

Started by CitroenAZU, May 06, 2018, 21:20:28 PM

Previous topic - Next topic

CitroenAZU

Weer een heerlijk weekend gehad!

Hier wat van mijn plaatjes.

album; https://www.flickr.com/photos/citroenazu/albums/72157694773630731

DSC_1685 by azu250, on Flickr
DSC_1720 by azu250, on Flickr
DSC_1757 by azu250, on Flickr
DSC_1776 by azu250, on Flickr
DSC_1793 by azu250, on Flickr
DSC_1819 by azu250, on Flickr
DSC_1826 by azu250, on Flickr
DSC_1841 by azu250, on Flickr
DSC_1560 by azu250, on Flickr
DSC_1644 by azu250, on Flickr
AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
250 La Poste 1977
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

volkswouter

Ik zag de foto's al voorbijkomen op Flickr.
De verhalen welke Wouter Bregman erbij geschreven heeft zijn gaaf.

Onder andere deze:

Citroën Isolé 1925 by Wouter Bregman, on Flickr
[NL] Basis: Citroën C3, 5HP uit 1925.

Gebouwd door de toen 19-jarige Guy Hénault in 1948 tot huidig model als raceauto en als type Isolé op nieuw Frans kenteken gezet. Guy was vliegtuigmonteur en de zoon van een Citroën-garageeigenaar en is naderhand zelf eigenaar van de garage geworden met ongeveer 60 man personeel.

Na de oorlog '40-'45 was materiaal schaars en zijn er om de auto te bouwen, onderdelen van meerdere auto's gebruikt, waarvan er enkele aanwezig waren op het terrein van de garage en andere onderdelen door de Duitsers zijn achtergelaten. Zoals de radiator van Renault, voorwielophanging van Mathis, de motorkap van een Duitse Horch 8-cylinder en de spanten van een neergeschoten jachtvliegtuig.
De motor is van een Citroën B12 en is een huidige toevoeging als vereiste van de RDW en is zoveel mogelijk sneller gemaakt.

En deze vind ik erg gaaf!

Citroën 2CV Federspiel Prototype 1950 by Wouter Bregman, on Flickr

Citroën 2CV Federspiel Prototype 1950 by Wouter Bregman, on Flickr

Citroën 2CV Federspiel Prototype 1950 by Wouter Bregman, on Flickr
Citromobile 2018, Vijfhuizen, Netherlands.


" Net na de oorlog plaatste Jean Federspiel antennes met ingenieuze techniek op de Eiffeltoren om Frankrijk aan radio- en televisiesignaal te helpen. De elektrotechnisch ingenieur was van meer markten thuis, en ontwikkelde ook een veersysteem dat comfortabel was, een constante rijhoogte kende en bovendien actief tegenhelde in bochten. Om het systeem te testen ontwikkelde hij diverse apparaten, onder andere een paar grote trommels waar de testauto op geplaatst kon worden. De trommels waren zo gemaakt dat er al hobbelend een vrij slechte weg gesimuleerd werd.

Als testauto gebruikte hij deze 2cv A uit '50, No. 4286, een van de eerste eenden. Aan de trekstangen en draagarmen werd een hydraulische cilinder gemonteerd om de bewegingen te maken en op te vangen. De veerpotten en schokbrekers bleven in gebruik. Onder de motorkap werd een vloeistofreservoir geplaatst, een hydraulische pomp werd aangedreven door een riem vanaf de krukas. Het 9pk-sterke motortje zal het er zwaar mee hebben gehad.

In de cabine kwam allerlei regeltechniek: een pendel aan het dashboard om de helling te bepalen, ventielen onder de stoelen om de cilinders aan te sturen, een manometer, diverse afsluiters en een voorraadtank. En een hele bos leidingen. Tot nu toe dachten we dat we best technisch waren, maar van de spaghetti die hier in ligt hebben we nog geen sluitend verhaal weten te maken...

Federspiel ging met zijn vinding in '55 naar Citroën, maar kwam gedesillusioneerd terug: ze bleken zelf al iets dergelijks ontwikkeld te hebben! Deze vering kwam eerst op de Traction op de markt, maar vooral in de DS bleek hij wonderbaarlijk te werken. Toch is het idee van de actieve vering met tegenhellen pas veel later opnieuw toegepast, in de Xantia Activa. Andere merken in het luxere segment volgden pas veel later. In een recente en een toekomstige editie van Citroexpert vind je ook artikelen over deze auto.

Het is een wonder dat een ruim 60 jaar oud prototype bewaard is gebleven, zeker omdat het project geen directe navolging heeft gehad. Eerst verbleef hij bij de familie, later bij een verzamelaar. Deze bood recent een paar eenden uit zijn verzameling aan op een veiling in Fontainebleau, waar we deze eend samen met een prachtig exemplaar uit '49 (de oudste complete eend ter wereld?) aan hebben gekocht voor het mooiste museum van Nederland. Daar zijn ze op afspraak te bezichtigen."

Bron: Eendengarage Sander Aalderink.

RCUPPER

Geweldig dat verhaal van de Isolé. Geweldig dat zoiets in Nederland een kenteken kan krijgen. Hopelijk blijft 'ie zo lang mogelijk op de weg in plaats van in een hoek van een museumpje.  ;D
Ce n'est pas une fuite d'huile, mais une explosion de puissance

Tags: