News:

27-29 september 2024 de 25e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
283 Guests, 1 User

18-YA-84

Started by CitroenAZU, August 27, 2009, 13:27:05 PM

Previous topic - Next topic

MarcoAZU

Quote from: Hans 250 on September 30, 2020, 22:46:10 PM
Zou eerst even klepdeksels en brilrubbers en achterste krukaskeerring checken. Maar carterdruk meten is ook weten. Ring van deksel van de olievulpijp nog goed?

Weet denk ik wel zeker dat het de brilrubbers zijn. Het zeikt eruit.

Carterdruk heb ik nog nooit gemeten maar weet ook wel hoe dat moet  :)

Heb nog een vrij nieuwe vulpijp liggen maar ik denk dat je ook daar niets meer van hoef te verwachten, net als van imitatie vulpijpen. Ik bestel wel een revisie set bij Burton.

Of zijn er wel goede imitatie vulpijpen inmiddels?

engbokho

Revisiesetje van VGS of Burton monteren.
Ooit: Azu-B 1971, Azu 1962, Azu 1960

azurblade

Ooit een keer een nieuwe imitatievulbuis uit elkaar geslepen...zat een rubber van fietsbinnenband op leek wel. Dat is niks.

Beter origineel reviseren met revisieset.

Hans 250

Die revisieset van Brrton is echt van matige kwaliteit, plastic schroefdop op metalen huis, dat gaat niet goed. Vastzetten van het rubber met plastic rivetjes evenmin. Die van VGS is echt beter, zonder twijfel.
AZU 1974 orange ténéré (Belg prod)
AK 400 laag 1974 rouge de rio (Belg prod)
AZU 1978 beige gazelle
2cv4 1972 jaune primevere
AZ 18 pk 1965 bleu ardoise (Belg prod)
Ami Super bréak 1975 vert argenté
GSA club bréak 1982 blanc meije
GS 1220 club bréak ivoire borély 1973

MarcoAZU

Quote from: Hans 250 on October 01, 2020, 23:34:57 PM
Die revisieset van Brrton is echt van matige kwaliteit, plastic schroefdop op metalen huis, dat gaat niet goed. Vastzetten van het rubber met plastic rivetjes evenmin. Die van VGS is echt beter, zonder twijfel.

Het is toch een aluminium schroefdop?

MarcoAZU

Dit wordt nu het eerst volgende project:
Afgekeurd op de wiellagers en olielekkage verhelpen. Lekt olie langs de brilrubbers.
Ga proberen een nieuwe olievulpijp te monteren en dan carterdruk meten. Is die niet goed, dan reviseer ik de vulpijp.
Daarna weer APK en ook daar het dorp mee op stelten zetten.  :D

Hans 250

En de brilrubbers dan? Zijn die al eens vervangen? Vulpijp reviseren is sowieso handig, vaak stuk.
AZU 1974 orange ténéré (Belg prod)
AK 400 laag 1974 rouge de rio (Belg prod)
AZU 1978 beige gazelle
2cv4 1972 jaune primevere
AZ 18 pk 1965 bleu ardoise (Belg prod)
Ami Super bréak 1975 vert argenté
GSA club bréak 1982 blanc meije
GS 1220 club bréak ivoire borély 1973

MarcoAZU

Ik dacht dat jij die brilrubbers zou doen  ;D.

Moet ook nog gebeuren natuurlijk, dat eerst.

Hans 250

Kan ik voor je doen hoor, met de Philips ook gedaan ;) Bij Philips had de vorige eigenaar in la douce France de kop niet helemaal lekker gemonteerd maar de cilinderkopbouten wel meteen vastgezet. :o Met als gevolg vernaggelde stoterstangbuis, wat de lekkage veroorzaakte. >:(
Vandaag ook nog even (weer) een vulpijp gedaan, dat was geen overbodige luxe, rubbers totaal hard geworden na 45 jaar. Ook brilrubbers vervangen. Toen ik koppen los had bleek 1 cilinder/zuiger ook ernstig beschadigd, dus maar besloten om alles maar open te maken. Nokkenas ook flink versleten net als de nokvolgers. Onderin het carter zeker 5 mm. oliekoek. Dus conclusie: in 45 jaar twee keer olie gewisseld (kmstand nu:58000). Zo zie je maar weer wat bezuiniging op onderhoud voor schade oplevert. Zonde. Nu dus blokrevisie.
AZU 1974 orange ténéré (Belg prod)
AK 400 laag 1974 rouge de rio (Belg prod)
AZU 1978 beige gazelle
2cv4 1972 jaune primevere
AZ 18 pk 1965 bleu ardoise (Belg prod)
Ami Super bréak 1975 vert argenté
GSA club bréak 1982 blanc meije
GS 1220 club bréak ivoire borély 1973

MarcoAZU

Ja bij de Philips eend was toen dat pijpje lelijk beschadigd. Ik heb dat eerder zelf ook zo al eens gehad en er zijn meer knoeiers die dat oplopen. Ga eerst wel eens voorzichtig te werk, dan moet ook mij dat toch lukken?

Hans 250

Voorzichtig? Gewoon de correcte reparatie uitvoeren aan de hand van de stappen in het werkplaatshandboek. Met momentsleutel alles vastzetten. En gezond verstand. Meer heb je niet nodig, maar meestal gaat er met het eerder genoemde toch iets mis. Moeilijk is het niet.
AZU 1974 orange ténéré (Belg prod)
AK 400 laag 1974 rouge de rio (Belg prod)
AZU 1978 beige gazelle
2cv4 1972 jaune primevere
AZ 18 pk 1965 bleu ardoise (Belg prod)
Ami Super bréak 1975 vert argenté
GSA club bréak 1982 blanc meije
GS 1220 club bréak ivoire borély 1973

MarcoAZU

#41
Het gaat fout volgens mij als je de pijpjes er niet goed in laat zakken zei jij toen, weet ik nog, dat voel je toch. Overigens was het toen mijn eerste blokje wat ik uit elkaar haalde 20 jaar terug. Daarna heb ik het nog meerdere keren gedaan.
Een blok splitsen heb ik nog nooit gedaan.

Geert

Kijk, dat vind ik nou zo leuk aan een eend,
het is allemaal zo eenvoudige techniek.
Eigenlijk kan het bijna niet fout gaan, tenzij dat je niet systematisch en nauwkeurig werkt.
Maar dat is eigenlijk met alles .
Ik heb al verschillende keren een blokje gesplitst en weer in elkaar gezet. Is niet echt moeilijk, maar vergt gewoon wat nauwkeurig werken.
Brilrubbers vervangen gaat zeker lukken  ;)
't is een kwestie van geduld........

CitroenAZU

AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
250 La Poste 1977
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

Tags: