News:

27-29 september 2024 de 25e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
155 Guests, 0 Users

nieuw project: AK 400 laag

Started by Hans 250, January 31, 2011, 21:47:35 PM

Previous topic - Next topic

Hans 250

Alsof ik het niet al druk genoeg had met de AKL en de AZU...
Van een goede vriend van me die afgelopen augustus helaas is overleden heb ik een besteleend geërfd, een rode AK 400 laag. Een jaar of wat geleden hebben we die wagen grotendeels gerestaureerd, maar door tijdgebrek nooit afgemaakt.
Nu gaat dat dus maar wél gebeuren. Als een soort rijdend eerbetoon aan Jan. Die er in de jaren zeventig en tachtig vele vele kilometers mee gemaakt heeft.

Het wagentje heeft veel meegemaakt.
Vele jaren gebruikt in woon- werkverkeer, als verhuiswagen, als snelheidsduivel (getransformeerd op Ami Super chassis) en daarna met de invoering van de AltijdPokkeKeuring naar de eendensloop van Piet Postumus in 't Waar te Groningen.
Die heeft de toen ook al erg rotte koets buiten in een stelling gezet. Daar heeft ze nog een dikke tien jaar (met de rechter zijkant net een stukje buiten de stelling) gestaan. En daar wordt je als besteleend niet echt beter van...
Toch wilde Jan met de opruiming van de eendensloop toch graag de restanten van zijn oude besteleendje weer terug. Aldus geschiedde en zo belandde ze in Jan's opslag alwaar Fransje 4 (mijn lieftallig AZU-tje uit 1971) toen ook nog stond. Via via leerde ik Jan kennen en zo beloofde ik hem zijn AK nieuw leven in te balzen in ruil voor Fransje 4 waar hij nogal woeste Ami Super plannen mee had.
Gelukkig hebben we dat weten te voorkomen... ;)
De AK belandde bij mij in de loods en daar werd in een week een nieuwe voorkant aan gelast (van een '87-er berline) en met twee nieuwe dorpels vloerplaten en een voetenbak was de cabine weer "als nieuw". De rest behalve de binnenschermen en een gedeelte van de laadvloer was alleen ook bijna helemaal verdwenen. Kortom: "nieuwe" zijkant rechts (uit acadiane), nieuw kontje, nieuwe tankbalk nieuwe steunbalk daarachter, nieuwe balkjes op de zijkant.
En toen was mijn tijd en zin wat deze auto betreft even op en is ze aan de onderkant en in de wielkasten helemaal blank gemaakt met zo'n scotch en brite borsteltje door Jan's dochter en in een soort keiharde zwarte botenlak gezet.

Zo staat ze inmiddels dus weer bij mij.
Koets is pas gemaakt op het chassis, stuk laadvloer achter de voorstoelen hersteld (ook weer van een aca, wat een fijne auto's zijn dat toch!) over bijna de volle breedte en de bovenkant van de onderliggende balk. :o Met een puntlasboor ook nog maar even het scheidingsklepje tussen wielkast en het reservewiel weggehaald en gerestaureerd evenals een stukje wielkast.
Dan nog wat kleine plekjes en wat slijpwerk en dan maar schuren. De spuiter mag het straks afmaken...
Chassis en motor zijn ook al weer in de opbouwfase (doet mijn fijne broer voor me) dus we hebben binnenkort hopelijk weer een besteleend rijdend, kan niet wachten...
Het is toch wel een kick om na zo veel uren een absoluut wrak weer tot een mooi koetsje te maken. 8)
Hiebij nog wat foto's.
Groet,

Hans









   
AZU 1974 orange ténéré (Belg prod)
AK 400 laag 1974 rouge de rio (Belg prod)
AZU 1978 beige gazelle
2cv4 1972 jaune primevere
AZ 18 pk 1965 bleu ardoise (Belg prod)
Ami Super bréak 1975 vert argenté
GSA club bréak 1982 blanc meije
GS 1220 club bréak ivoire borély 1973

Jeroen AK

Wauw gaaf hoor.
En wat een werk he!
Jullie gaan wel hard daar zo met zijn allen.

Succes met de mooie besteleend.

Jeroen.
AK rolt weer vrolijk in het rond

jornmetten

Wat een mooi project.
en wat eenwerk heb je hier aan gehad..

mctommi

Hoi Hans,

Je bent weer goed bezig daar ! Zo te zien zit je nog steeds in dezelfde loods in Grunning, een kleine twee jaar terug zei je dat je eruit moest binnen een jaar maar zo te zien ben je er nog lekker aan de gang. Die mooie houten boot is er ook nog en nog niet af :(
Ik ken het verschijnsel....teveel hobbies en projecten.....

Ben benieuwd hoe het met de AKL gaat ! Kan niet wachten die auto geheel gerestaureerd terug te zien, is binnenkort alweer 3 jaar geleden dat ik deze besteleend verkocht.

Een lage 400 is eigenlijk het enige type besteleend dat ik nooit heb bezeten, als ik me niet vergis, maar ik heb een Spaanse AK350 die brede ribbels heeft als een lage 400, dus ik heb niks te klagen, is immers zeldzamer ;)

En vergeet je eigen blauwe, voorheen oranje 250 niet, die staat ook nog ergens toch ?

Succes met je projecten..........leuk dat ik een Solex waarneem naast de lage 400, toen ik je voor het eerst ontmoette reed je immers Solex omdat je nog geen rijbewijs had, haha
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

michelidds

Goh Hans, dat lijkt erg veel op ons project!
Een al jaren stilstaande besteleend van een overleden vriend weer tot leven wekken. 
Jeroen waarmee ik ons AK400 Camper-project doe had je ook al gevonden.
Inderdaad erg veel, maar ook dankbaar werk.
Heel veel succes gewenst. Tot de besteleendenmeeting?
27 jaar na mijn rode surfbesteleend 08-02-EB met roodbonte gordijntjes, ben ik in september 2009 opnieuw gevallen voor een AK400!
Dochter Pim, schoonzoon Jeroen en ik hebben de campereend van wijlen Sjoerd Nicolaï opnieuw leven ingeblazen. Ze rijdt weer!

CitroenAZU

#5
Ha Hans!

Leuk dat je je uitgebreide vorderingen hier plaatst, je had het me al verteld maar zo krijg ik er een goed beeld bij.  

Succes met de rest en we zien de vorderingen wel weer!

Kan niet wachten deze weer op de baan te zien.
AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
250 La Poste 1977
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

Tags: