News:

27-29 september 2024 de 25e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
64 Guests, 0 Users

Stilgevallen eend

Started by mctommi, June 27, 2011, 00:42:39 AM

Previous topic - Next topic

mctommi

De 1985 2CV6 van mijn voormalig buurman, die ik al 15 jaar in onderhoud heb, viel ineens stil........wilde niet meer starten. Helaas was ik op dat moment in Frankrijk dus kon geen Wegenwacht spelen.

Gisteren de eend onderzocht.......benzine kreeg hij, stroom op bobine was ook OK. Dan maar de ventilator eraf en het puntjeshuisje opengemaakt.......onderste puntje hing heel zielig naar beneden; veerblikkie was finaal doormidden gebroken ! Dat heb ik nou nog nooit meegemaakt in 28 jaar 2CV-ervaring.....
Heeft iemand van jullie dit weleens meegemaakt ?

Gelukkig heb ik in mijn loodzware, 28 jaar oude, gereedschapskist allerlei rommeltjes liggen en dus ook dat blikken veergevalletje...... Even weer netjes de puntjes op 0.4 mm afgesteld en het tijdstip ook....... start en loopt weer als een nieuwe. Buurman blij, ik blij......... ;D
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

Geert

't is een kwestie van geduld........

engbokho

Ja, McT dat komt vaker voor de laatste tijd. Evenals afgebroken nokken van de centrifugaal gewichtjes (die waar je de magneetjes op doet bij 1-2-3 ignition). Ploft ook lekker  ;) >:(
De wagentjes worden ouder en de materialen minder...Goede contactpunten (en bobines) zijn er niet echt meer . Valeo en anderen leveren prutswerk.  Dus zoeken naar NOS!
Ooit: Azu-B 1971, Azu 1962, Azu 1960

CitroenAZU

Ja, ik had het in de botlektunnel. Is niet fijn kan ik je verklappen.
Nu heb ik overal 123 ignitions in, prima!
AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
250 La Poste 1977
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

mctommi

#4
Quote from: engbokho on June 27, 2011, 09:10:10 AM
Valeo en anderen leveren prutswerk.  Dus zoeken naar NOS!

Ha, over NOS gesproken....... Was onlangs dus in F en daar heb ik een 2CV AZAM 1966 die om een bepaalde reden "teringeend" wordt genoemd. Wilde daar maar eens nieuwe puntjes en condensator in stoppen, want hij loopt al 7 jaar rot (vandaar de naam dus).
Helaas was OT condensator niet leverbaar, dus jammer maar helaas.

Nou had ik een 2CV AZ 1961 op transport gezet naar F en die haalde ik daar op om het laatste stukkie naar mijn nederzetting te vervoeren. En wat lag daar voorin op de pakjesplank...........een plastic zakje met daarin..........puntjes, condensator en de rekening uit 1987 of zo. Toen was ik even heel blij !
De puntjes waren niet van het juiste type, d.w.z. het stripje met het veerblikkie was "modern", dus maar het oude hergebruikt. Maar de teringeend heeft nu nieuwe puntjes en condensator en tevens andere bougies en kabels uit de AK 1964 en nou start en loopt die weer als een nieuwe............na 7 jaar, hehehehehe......
Helaas zal die desondanks niet meer van de naam "teringeend" afkomen vrees ik :(
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

engbokho

Ooit: Azu-B 1971, Azu 1962, Azu 1960

mctommi

Quote from: engbokho on June 27, 2011, 22:39:51 PM
Slopen die kar!  ;D ;)

Nee, ik heb de R4 al gesloopt om ruimte te maken....hij was toch veuls te slecht helaas, motorisch prima, maar overal rot aan de onderzijde, jammer maar helaas :(
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

Tags: