News:

27-29 september 2024 de 25e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
102 Guests, 0 Users

Vrijstelling APK voor besteleensen ouder dan 50 jaar?

Started by RCUPPER, February 26, 2018, 10:59:05 AM

Previous topic - Next topic

Dirk D

Quote from: Bertje Beige on February 26, 2018, 21:14:31 PM
De vrijstelling voor APK voor auto's van 50 jaar of ouder is er nog niet door. Deze wetswijziging gaat samen met de kentekenplicht voor landbouwvoertuigen.

https://nos.nl/l/2319691

Weer een stapje verder.......
AK 350 1969, apk vrij
Acadiane 1981, daily driver
Acadiane 1982, in restauratie
Acadiane 1979, lockdown project
Dyane 6 1983, daily driver
Renault Estafette 1000 1971, camper

RCUPPER

Zit er dan toch eindelijk goed nieuws aan te komen???

Quote
APK-vrijstelling bij 50 jaar eindelijk goedgekeurd door het parlement.

De Eerste Kamer heeft op 19 mei jl. een wijziging van de Wegenverkeerswet goedgekeurd om alle tractoren te gaan voorzien van een kenteken. Daarnaast werd voor snelle tractoren een APK verplicht en gelijk met die nieuwe APK-categorie werd besloten om alle voertuigen ouder dan 50 jaar vrijstelling te verlenen van de APK.

Inlossen van een oude toezegging
Met die vrijstelling wordt een ruim vijf jaar oude toezegging van de overheid eindelijk ingelost. Nu is de RDW aan zet om de vrijstelling ook daadwerkelijk in te gaan voeren. Dus nog even een paar maanden geduld voordat alle voertuigen uit de 'sixties' en daarvoor nooit meer op bezoek hoeven bij de APK-keurmeester. De FEHAC heeft zich al heel lang ingezet - en dat is nu eindelijk met succes bekroond! - om dit resultaat te bereiken.

Goed onderhouden voertuigen met weinig gereden kilometers
De Algemene Periodieke Keuring APK voor personenauto's en bestelwagens is in 1985 ingevoerd. Op 1-1-2008 werden uitzonderingen voor oldtimers van kracht. 30 jaar en ouder hoefde nog maar eens in de twee jaar naar de keuring. Alle historische voertuigen met een Datum Eerste Toelating DET voor 1-1-1960 werden helemaal vrijgesteld van een APK. De voornaamste reden voor de APK-vrijstelling was dat historische voertuigen toen ook al liefhebbersvoertuigen waren, die uitstekend werden onderhouden en waar maar weinig mee werd gereden. Bovendien ontbrak het de APK-keurmeesters doorgaans aan gedegen kennis over de hele oude voertuigen. Die redenen voor vrijstelling staan nu in 2020 nog recht overeind.

APK-vrijstelling voor 50+ voertuigen rechtzetten van vergissing in het verleden
De wetgever heeft destijds per abuis het jaartal 1960 als vaste datum in de APK-regelgeving opgenomen. Sinds de invoering van de vrijstelling in 2008 is de APK-vrij-grens steeds verder in het verleden komen te liggen, waardoor nu een voertuig pas bij 60 jaar oud APK-vrij is. Wat er straks gaat gebeuren met de APK-vrijstelling bij 50 jaar, is gewoon het herstel van een in het verleden gemaakte vergissing. 

Goed onderhoud en weinig afkeuringen
De RDW houdt van de APK-keuringen bij welke problemen en gebreken er spelen. Daarbij blijkt steeds dat mobiel erfgoed goed wordt onderhouden en verreweg het minste aantal afkeuringen kent. In deze categorie zijn er wel relatief veel onterechte afkeuringen en opmerkingen. De keuring van het mobiel erfgoed blijkt geen wezenlijke bijdrage te leveren aan de verkeersveiligheid. Omdat de meeste eigenaren hun mobiel erfgoed al een lange reeks van jaren hebben, is onderhoud en restauratie eigenlijk geen kostenpost maar veel meer een verantwoorde investering in deze voertuigen. Afschaffen van de APK-plicht zal in de praktijk niet of nauwelijks tot minder onderhoud leiden. Goed onderhoud is en blijft altijd noodzakelijk. Wie twijfelt kan natuurlijk altijd vrijwillig zijn historisch voertuig APK laten keuren.

Hoe verder
De FEHAC komt weer met een nieuwsbrief zodra we de ingangsdatum weten van de APK-vrijstelling voor voertuigen van 50 jaar en ouder.
Ce n'est pas une fuite d'huile, mais une explosion de puissance

Dirk D

Zeker, dat komt goed. Ingangsdatum 1-1-2021 gok ik.
AK 350 1969, apk vrij
Acadiane 1981, daily driver
Acadiane 1982, in restauratie
Acadiane 1979, lockdown project
Dyane 6 1983, daily driver
Renault Estafette 1000 1971, camper

jornmetten

Ik had altijd van mezelf gedacht dat ik  heel blij mee zou zijn als ik niet meer naar de APK hoef, maar ik ben het niet.  Natuurlijk kan ik onzinnige discussies met niet goed geïnformeerde APK-keurmeesters missen als kiespijn. Hoevaak ik niet heb moeten aantonen dat mijn auto toch wel degelijk aan de eisen voldoet, gek werd ik ervan! Toch ga ik liever met een keurmeester dan met een agent in discussie, tot nu toe kon ik als ik met mijn "dans son jus"2cv van de weg geplukt werd een geldige APK laten zien, straks ben ik vogelvrij. Ook ken ik helaas veel voorbeelden van mensen met auto's die al zijn vrijgesteld, onder wie zelfs eigenaars van garage's met APK-papieren, die rond blijven rijden met auto's waar vanalles mee mis is. Uitstellen van een reparatie blijkt mensenlijk. Soms merkt de eigenaar niet eens dat bijvoorbeeld de remmen ondertussen zeer ondermaats geworden zijn, je slijt altijd een beetje met je auto mee..
Kortom, eigenlijk is die irritante APK zo gek nog niet.
Het dwingt me om mijn auto perfect te houden en ik vind het ook fijn als iemand anders een keer meekijkt.

RCUPPER

Het goed nieuws is er!  ;D

QuoteNIEUWS VAN FEHAC

APK-vrijstelling 50 jaar definitief per 1 januari 2021

FEHAC heeft zich met succes ingezet voor een APK-vrijstelling van voertuigen van 50 jaar en ouder. Deze vrijstelling gaat nu definitief in op 1 januari 2021. Die vrijstelling is niet zo maar gegeven: mobiel erfgoed wordt uitstekend onderhouden en maar zelden APK-afgekeurd. Want zonder goed onderhoud geen veilige, betrouwbare en rijklare oldtimer.

APK-vrijstelling 50 jaar
In 2014 heeft de Europese Unie een nieuwe APK-richtlijn aangenomen met de mogelijkheid voor de lidstaten om een vrijstelling van APK te geven voor voertuigen van historisch belang. De Stichting Overlegorgaan APK, waarin ook de FEHAC participeert, had de minister van Infrastructuur en Waterstaat al eerder geadviseerd om de oudste historische voertuigen vrij te stellen van APK.

Advies Stichting Overlegorgaan APK
Op basis van dit advies van de SO-APK heeft de minister van IenW recent besloten voertuigen van historisch belang die ouder zijn dan 50 jaar per 1-1-2021 geheel vrij te stellen van de APK-plicht. Deze wijziging geldt niet voor bussen en taxi's die gebruikt worden voor personenvervoer. Helemaal nieuw is de vrijstelling voor mobiel erfgoed niet: in 2008 werd al besloten om voertuigen van vóór 1960 vrij te stellen van APK.

Goed onderhouden en veilig
Er is door de jaren heen bij de APK van oldtimers door de RDW vastgesteld dat historische voertuigen doorgaans uitstekend worden onderhouden. Bij oldtimers is het aantal afkeuringen heel laag. Bij de APK zijn er ook zelden aanmerkingen op de veiligheid van deze voertuigen. De keuring van het mobiel erfgoed blijkt geen wezenlijke bijdrage te leveren aan de verkeersveiligheid. Goed onderhoud is en blijft vanzelfsprekend altijd noodzakelijk. En wie zekerheid wil kan natuurlijk altijd vrijwillig ook na 1 januari 2021 zijn historisch voertuig APK laten keuren.
Ce n'est pas une fuite d'huile, mais une explosion de puissance

engbokho

Kom je een weekje meekijken Raoul wat ik zoal aan vastzittende remvoeringen en doorgesleten/verdroogde/verstopte/doorgerotte remleidingen/slangen tegenkom? 
Ooit: Azu-B 1971, Azu 1962, Azu 1960

RCUPPER

Quote from: engbokho on September 17, 2020, 19:44:14 PM
Kom je een weekje meekijken Raoul wat ik zoal aan vastzittende remvoeringen en doorgesleten/verdroogde/verstopte/doorgerotte remleidingen/slangen tegenkom?

Ik kom graag een weekje meekijken. Heb een hekel aan figuren die vergeten hun vehikel te onderhouden.

En om nogmaals te citeren (ivm einde discussie);
QuoteGoed onderhoud is en blijft vanzelfsprekend altijd noodzakelijk. En wie zekerheid wil kan natuurlijk altijd vrijwillig ook na 1 januari 2021 zijn historisch voertuig APK laten keuren.

Ce n'est pas une fuite d'huile, mais une explosion de puissance

Dirk D

Ik heb de bevestiging binnen van de RDW. Geen apk plicht meer voor m'n AK350.
Mag uiteraard nog wel op vrijwillige basis!
AK 350 1969, apk vrij
Acadiane 1981, daily driver
Acadiane 1982, in restauratie
Acadiane 1979, lockdown project
Dyane 6 1983, daily driver
Renault Estafette 1000 1971, camper

RCUPPER

Ik durfde al niet te bekennen dat ook ik een vrijstelling heb ontvangen.. Bang voor de reacties hier.  :o

Toevallig afgelopen week bezig geweest om de betreffende Besteleend weer tot leven te wekken na 3 jaar stilstand. Helemaal nagelopen, helemaal apk ready..
Ce n'est pas une fuite d'huile, mais une explosion de puissance

Tags: