News:

27-29 september 2024 de 25e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
134 Guests, 0 Users

70 jaar 2cv in Brussel

Started by CitroenAZU, March 22, 2018, 15:38:09 PM

Previous topic - Next topic

CitroenAZU

Gaan er nog besteleendjes van hier?



CITROËN & AUTOWORLD VIEREN 70 JAAR 2PK MET PARADE EN TENTOONSTELLING

Vanaf 31 maart tot 29 april wordt de 2 PK in het zonnetje gezet bij Autoworld in Brussel, ter gelegenheid van de 70e verjaardag van dit iconoische model van het Merk Citroën. Citroën maakt van de gelegenheid gebruik om een bijzondere voorganger van de 2PK tentoon te stellen : een prototype van het project 'TPV' (Toute Petite Voiture – een heel klein autootje) uit 1939, die de 2 eerste weken van de tentoonstelling te zien zal zijn. Om deze verjaardag extra luister bij te zetten wordt er een parade georganiseerd voor alle 2PK bezitters op maandag 2 april, met vertrek vanaf Autoworld,Jubelpark 11: deelname is gratis via inschrijving op: http://www.citroen-events.be/2cv-parade. Deelname geeft tevens gratis toegang tot de tentoonstelling in Autoworld.


70 JAAR 2PK, EEN LEGENDARISCHE AUTO
Salon van Parijs 1948. De Citroën 2PK wordt onthuld voor de 'Président de la République' Vincent Auriol en zorgt voor een verrassing. Sommigen reageren met ongeloof op het uiterlijk van dit vreemde 'eendje', anderen ontdekken alle kwaliteiten die bij veel andere modellen ontbreken ; simpel, licht, comfortabel en multifunctioneel....
Vanaf dag 1 volgen vele bestellingen die het gelijk van Citroën aantonen. André Lefebvre, verantwoordelijk voor het project, heeft de 2PK uitgerust met voor die tijd compleet nieuwe technologieën: voorwiel aandrijving, een soepele vering, een lucht gekoelde twee cylinder motor....

De Citroën 2PK wordt een fenomeen:  de wagen voor zowel boeren als dominees, vaders als studenten, zal een carrière van 42 jaar tegemoet gaan, met meer dan 5,1 miljoen geproduceerde exemplaren (inclusief de bedrijfswagentjes) tot 1990. Vandaag is de 'Geit' of 'Eend' nog steeds een icoon in de autogeschiedenis en kent wereldwijd vele bezittters. Een 2PK staat nog altijd voor non-conformisme en een jonge en avontuurlijke geest !

TPV, de voorloper van de 2PK
Het project TPV (Toute Petite Voiture – een heel klein autootje) wordt geboren in 1936 met als objectief : het 'democratiseren' van de auto, handig in gebruik voor de boeren en toegankelijk voor de bevolking in het algemeen, in een tijd waarin de auto nog als een luxe object wordt gezien.
Simpel, bescheiden en ingenieus moet de auto het volgende kunnen: « het vervoeren van 4 personen en 50 kilo aardappelen of andere vracht, met een maximum snelheid van 60 km/u ». Het resultaat : de auto weegt 370 kg et de prijs is een derde van de 11 PK. Er is maar één koplamp, want in die tijd was het nog niet verplicht er 2 te hebben !
In 1939 zijn er ongeveer 250 modellen klaar voor het Salon van Parijs... Maar die wordt geannuleerd vanwege de oorlog die uitbreekt. De auto's worden opzettelijk vernietigd of verstopt. Uiteindelijk zullen er van deze 250 voorseries slechts 4 overblijven, waaronder het exemplaar te zien in Autoworld tot 13 april, teruggevonden in 1994 op de goed verborgen zolder van een boerderij bij het testcentrum van Citroën in Ferté-Vidame, Frankrijk...

Naast dit bijzondere model zullen er uiteraard ook Belgische 2PK's te zien zijn in Autoworld, zoals de Radar, een kleine roadster die in België is geproduceerd in de jaren 50. Een klassieke 2PK geprepareerd voor de 24 uur van Francorchamps. Een bedrijfswagen geproduceerd in Vorst met het stuur rechts voor de Belgische post.....

New Citroën C4 Cactus
Ook de New C4 Cactus zal te zien zijn in Autoworld. Modern, comfortabel en met een onderscheidend design is de New C4 Cactus een typische Citroën. Citroën heeft kunnen putten uit het technologische erfgoed van de hydraulische suspensie en deze technologie vertaald naar het heden en zo beschikbaar gemaakt voor een groter publiek. New C4 Cactus introduceert hiermee in Europa de vering met de Progressive Hydraulic Cushions™ - PHC en zijn zetels Advanced Comfort, en staat zo garant voor het voor Citroën zo kenmerkende comfort.


Praktische info :
Autoworld – Jubelpark 11 – 1000 Brussel
Iedere dag geopend – zelfs op maandag – van 10u tot 17u (weekend tot 18u)
De toegantg kost: 10€/volwassenen - 8€/senior – 7€/student - 4€/kind 6-12 jaar – onder de 6 jaar gratis
Infos : www.autoworld.be

PERS CONTACT ;
Elke Vogeleer – elke.vogeleer@mpsa.com - 0473 72 16 83
Anouk van Vliet – anouk.vanvliet@mpsa.com – 0473 750 540
AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
250 La Poste 1977
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

marcopr

Ik ben van plan te gaan maandag.
Azuutje wel op een trailer .... :-[

CitroenAZU

AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
250 La Poste 1977
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

marcopr

Hij rijdt prima, maar niet zo snel. Niet snel genoeg voor de snelweg vind ik. Binnendoor rijdend duurt het nogal lang om in Brussel en daarna weer thuis te komen.
Dus ik kies voor de makkelijke weg, Opladen thuis, daar afladen rondje door de stad en vice versa.
Ik vond (en vind ::) ) dat niet de ware manier.
Het werkt wel voor mij maandag.

Ad AZU

ik snap je wel.
ik zit daar ook vaak tegenaan te hikken voor de grotere afstanden.

CitroenAZU

AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
250 La Poste 1977
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

RCUPPER

Ce n'est pas une fuite d'huile, mais une explosion de puissance

Tags: