News:

27-29 september 2024 de 25e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
50 Guests, 1 User

12 pk niet op topsnelheid

Started by WimvanEijk, September 17, 2020, 10:49:09 AM

Previous topic - Next topic

WimvanEijk

Mijn azu haalt niet de topsnelheid, waar als hij dat een paar maanden terug wel haalde. Het enige wat nadien vervangen is is de bobine/ puntjes/condensator.
Kan dit een oorzaak zijn?

Verder loopt hij goed en reageert goed op het gas. Handrem afstelling is goed en remmen lopen niet aan. Ook de klepspeling is volgens mij okay en heb ik niet lang geleden afgesteld.
Olie vulpijp is o.k en "eendesnavel" ook.

Waar ik eerst "plankgas" ong 84 km/h (echte kilometers) haalde, houdt het nu op bij zo'n 73 :-\
En dat is net wat te weinig op wegen met 100km/h vind ik.
Tips/trucs van harte welkom. (Kan het trouwens ook de stationair afstelling zijn ?)

Dirk D

Kan je de oude bobine nog terugplaatsen? In mijn ogen de eerste verdachte.
AK 350 1969, apk vrij
Acadiane 1981, daily driver
Acadiane 1982, in restauratie
Acadiane 1979, lockdown project
Dyane 6 1983, daily driver
Renault Estafette 1000 1971, camper

RCUPPER

Lang leve 123 en de motorfiets bobine!

En anders het spruitstuk eens checken op een scheurtje?
Ce n'est pas une fuite d'huile, mais une explosion de puissance

Mehari

luchtfilterhuis goed dicht, luchtfilter schoon?

WimvanEijk

Bedankt v reacties.

123 moet ik nog een x doen. ff sparen....
Luchtfilter is schoon en goed gesloten. Ik zie wel een heel klein scheurtje in het uitlaat gedeelte van het spruitstuk.
Dat zal ik dichtmaken. Ook de oude bobine terugplaatsen zal ik proberen.
Ik laat 't weten. Voor hetzelfde geld rij ik straks op de linkerbaan op de snelweg... ;D

RCUPPER

Advies: blijf toch weg van de snelweg, de wereld is zoveel mooier zonder..

Tip: kijk eens of je een NOS spruitstuk kunt vinden en wisselen met de jouwe.
Ce n'est pas une fuite d'huile, mais une explosion de puissance

COPaul

Is de ontsteking na het plaatsen van nieuwe puntjes ook weer op tijd gezet ?

azurblade

En valse lucht carburateur.

Als snelheid terugliep na wijzigen onderdelen die eerst stap voor stap omwisselen.
Vaak bij verkeerde afstelling punten of brakke condensator gaat de auto ploffen in de uitlaat.

WimvanEijk

Quote from: COPaul on September 17, 2020, 17:11:50 PM
Is de ontsteking na het plaatsen van nieuwe puntjes ook weer op tijd gezet ?

Jazeker, netjes o,4mm en op tijd gezet met de tijdpen (boortje 6mm :))

Geert

Even een heel stomme opmerking :
Tank je misschien ander benzine ?
In Nederland tankte ik nog weleens per ongeluk E 95 i.pl. 98 .
Dat maakte erg veel aan snelheid uit.
Hier tank ik altijd E 100 en nu komt hij bij de 100 km/ uur. Dat ging in NL maximaal tot 85/ 90.
't is een kwestie van geduld........

WimvanEijk

#10
Quote from: Geert on September 18, 2020, 14:34:48 PM
Even een heel stomme opmerking :
Tank je misschien ander benzine ?
In Nederland tankte ik nog weleens per ongeluk E 95 i.pl. 98 .
Dat maakte erg veel aan snelheid uit.
Hier tank ik altijd E 100 en nu komt hij bij de 100 km/ uur. Dat ging in NL maximaal tot 85/ 90.

Stomme opmerkingen bestaan niet ;) Ik tank altijd E5 (RON98). Heb het kleine scheurtje dichtgemaakt en de bobine verwisseld zonder resultaat. Het zou toch niet de CO afstelling kunnen zijn toch ? Laatste tijd zwarte plek op straat als de motor koud is. Ik zal olieverbruik in de gaten houden want die was laatst dik in de min... Misschien de zuigerveren. Binnenkort maar testen hoeveel compressie er is. Oja eend ploft niet en condensator is nieuw.

Geert

Nee, die bestaan niet, maar soms heb je zoiets van : Hebben ze daar wel rekening mee gehouden ? En maak je een opmerking, die een beetje raar kan overkomen . ;)
't is een kwestie van geduld........

Jos

Even controleren of het moertje van het scharnierpunt van het gaspedaal niet losgelopen is. Het pedaal gaat anders wat scheef hangen en de slag van de hefboom kleiner wordt waardoor de gaskabel niet ver genoeg aangetrokken wordt en vol gas geen vol gas meer is

Tags: