News:

27-29 september 2024 de 25e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
108 Guests, 0 Users

AV-19-17

Started by CitroenAZU, August 27, 2009, 12:32:58 PM

Previous topic - Next topic

Valérie

QuoteKomt bij dat ik dan ook geen gezeur meer moet aanhoren van mijn wederhelft over dat ik zo veel tijd in de garage doorbreng...
Iets nieuws onder de zon ?  ;D
"Valérie" (AZU 250/1974) - "Otje" (HY 1981) - "Dikke Bertha" (BMW R75/5 1972) - "d' Eend" (2CV6-Special 1977) - "Simplex" (herenfiets uit 1948) -Modern Blik: Renault Kangoo 1999 (1e eigenaar)

CitroenAZU

Die wederhelft vindt het ook wel prima hoor, komt zelfs netjes eten en drinken in de garage brengen!

Vandaag de B-stijl terug gelast. Helaas stopte mijn laskar ermee en kon ik niet verder.  Het draadtransport zit vast. het begon dat steeds de draad aan de kop van de nozzle vast lastte en daar werd ik gek van. Nieuwe kop erop gezet dat ging heel even goed en weer hetzelfde probleem. Het draadtransportwieltje draait gewoon maar neemt de rol draad niet mee?? Morgen maar eens verder naar kijken :-(  Iemand op voorhand een ID?


AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
250 La Poste 1977
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

Hans 250

Ziet er weer goed uit! 8)
Nog even een kritische noot: Waarom heb je de plaat achter de stijl niet uit één stuk gemaakt (zijn ook in de handel te krijgen overigens), was denk ik minder werk geweest. Was dat verstevigingsbuisje wat in de omgevouwen hoek van dit paneel zit nog goed? Was bij mijn bestel ook helemaal weggerot, inclusief de halve deurstijl, waardoor er voor mij ook niets anders opzat om het hele paneel te vervangen. 
AZU 1974 orange ténéré (Belg prod)
AK 400 laag 1974 rouge de rio (Belg prod)
AZU 1978 beige gazelle
2cv4 1972 jaune primevere
AZ 18 pk 1965 bleu ardoise (Belg prod)
Ami Super bréak 1975 vert argenté
GSA club bréak 1982 blanc meije
GS 1220 club bréak ivoire borély 1973

aard

Wat betreft het lasapparaat:
Spuit je de kop wel regelmatig in met speciale spray?
Anders bakt de draad vast rond het uitganggaatje en gaat het transportwieltje slippen of de draad krult helemaal op na het wieltje omdat hij niet meer door kan lopen.

aard

Anti spatter spray heet het goedje....

CitroenAZU

Ja Anti Spatterspray heb ik!

Ik heb de kast opengemaakt en alles zag er nog netjes en schoon uit. Met perslucht de boel wel schoongespoten. De obstructie bleek toch te zitten in het kleine koperen mondje van de lastoorts. Aan de achterzijde allemaal braampjes door koper stof denk ik. Ik heb een foto van een nieuwe en een oude als voorbeeld bijgevoegd. Ik had het onderdeeltje al eerder vervangen maar daar zat een toch ook weer een braampje naast het doorvoergaatje waardoor de draad ook niet lekker liep. Heb nu geen tijd meer maar de draad loopt nu weer soepel. Hoop dat dit het was. Van de week maar weer eens testen op de AZU...




@Hans; Ja achteraf had ik beter het hele paneel vervangen. Maar ik had het stripje erboven net opgeknapt en dat had ik natuurlijk beter als laatste kunnen doen. Ik had nu geen zin meer om dat er weer af te slijpen ;-) En verder vind ik het wel leuk om te proberen of ik die oude puntlasjes in het paneel kan blijven zien straks van het verstevigingsbuisje. :-)  Ik heb trouwens zo'n NOS deel liggen maar daar zit het buisje dan net weer niet op. En een los buisje had ik niet meer van een donor...
AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
250 La Poste 1977
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

Geert

Dat verstevigingsbuisje heb ik zelf na gemaakt , naar voorbeeld van dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=gLraVU4LKeg

En dat strip je waar je het over hebt heb ik wel drie keer gedaan. Nu zit het , maar ik ben er nog niet echt tevreden over .
Maar het zit, dus laat maar zitten.
't is een kwestie van geduld........

Valérie

QuoteAan de achterzijde allemaal braampjes door koper stof denk ik
Heb zelf een "vrij antiek" lasapparaat. En hierin geen ervaring. Maar zou de oorzaak misschien kunnen liggen in het feit dat de nylon "binnen-geleiding/isolatie" van de lasslang niet helemaal aansluit aan de "nozzle" ? En dus (voortijdig) vonken kunnen "overslaan" tussen lasdraad en kop ?
"Valérie" (AZU 250/1974) - "Otje" (HY 1981) - "Dikke Bertha" (BMW R75/5 1972) - "d' Eend" (2CV6-Special 1977) - "Simplex" (herenfiets uit 1948) -Modern Blik: Renault Kangoo 1999 (1e eigenaar)

Geert

Neuh, gewoon slijtage van de koperdraad , dat mondje moet je geregeld schoonmaken. Zal Martijn wel vergeten zijn in zijn enthousiasme de AZU weer mooi te maken .
't is een kwestie van geduld........

RCUPPER

Beter het lasapparaat vergeten dan vergeten de AZU weer mooi te maken!  8)
Ce n'est pas une fuite d'huile, mais une explosion de puissance

CitroenAZU

Helaas de afgelopen weken weinig kunnen doen vanwege een flinke ontsteking in mijn linkerhand. Hopelijk ben ik er snel vanaf zodat ik weer fijn verder kan :-(

Maar die oude roestbak wordt wel voorpagina nieuws heb ik begrepen...!



Dus hou de tijdschriftenboer begin mei in de gaten! ;-)
AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
250 La Poste 1977
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

Geert

"Het nieuws ligt op straat" zeggen ze wel eens ...
't is een kwestie van geduld........

mctommi

VIJF jaar alweer ? Waar blijft de tijd !!!
Ava wordt een beroemdheid, haha :)
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

engbokho

Hee beterschap Martijn! 
Ooit: Azu-B 1971, Azu 1962, Azu 1960

Gromsound

#104
AVA's tweede jeugd.

Hallo AVA fans! Van het weekeind kreeg ik een berichtje van Martijn dat ie warempel een voorpagina heeft gescoord met AVA (work in progress tbv haar 3e jeugd). Omdat ik hier zelden kom (heb alleen nog een AMI6) was teruglezen van de afgelopen 2 jaar zeer boeiend. Ik word al moe als ik ernaar kijk ;-) Hele diepe buiging voor de ''nachwuchs eendoloog'' Martijn in wie wijlen mijn broer (drRob) en ik de ideale kandidaat zagen –naar nu blijkt terecht- om dit rollend erfgoed (AVA en de JB) verder te beheren.
Voor de volledigheid van dit topic (inderdaad die tekst onder het nummerbord was van mij, en achter een zonnekklep staat ook nog wat) wil ik jullie graag vertellen hoe Rob aan AVA kwam en wat er aan de tweede jeugd van dit rammelhok vooraf ging.

Ergens in 1987 (!) ontdekte Rob het Eendeei nadat ik hem met succes in een besteleend had geluld (zijn eerste auto 15BB43 rouge geranium AK400 1978 genaamd Brigitte). Daar werd ie zodanig aangestoken in de besteleendologie dat ie op zoek ging naar een echt oudje. Geen idee meer hoe ie er aan kwam maar in zijn eigen woonplaats Haarlem bleek iemand in een oud garagepandje in het centrum al jarenlang de gedemonteerde restanten van TWEE AZUs anno 1970 te bewaren (foto1).
foto1 by azu250, on Flickr
Het betrof een redelijke koets, een kaal hard chassis, en de meeste mechanische delen van beide autos plus 1 volledig kentekenbewijs. Dit bleek handig bij het verplaatsen naar zijn eigen huis (net buiten de centrumring), de koets was licht genoeg om met een echte antieke handkar gewoon over straat te transporteren (foto2).
foto2 by azu250, on Flickr
Er was uitgemeten dat de spullen in de logeerkamer moesten passen, alleen het raam was net een paar cm te krap dus dan maar het kozijn deels uitgezaagd en tijdelijk verwijderd. Hoppa! één logé here to stay (foto3).
foto3 by azu250, on Flickr
Chassis op zijn kant in de gang, motortje en co in het hok tot nader order. De gevleugelde kreet werd: ''AVA, eens zal jij ook!!''. Iedereen lachen natuurlijk, geen hond nam dat buiten ons serieus. Maar hebben is hebben, het lag mooi droog in de wacht.

Midden jaren 90 verhuist Rob naar NL siberie (oost groningen), logeerkamerraam weer losgetrokken en de spullen met een gehuurde kar achter de sleurbak van een vriend mee naar het noorden (foto4).

foto4 by azu250, on Flickr

Daar heeft het pakket ook weer jaren in de opslag gelegen, de koets rechtop zijn kont tegen de achtergevel met een zeil eromheen (foto5).
foto5 by azu250, on Flickr
Hij bouwde eerst een keurige houten garage en toen kon het feest eindelijk beginnen.
Nou hadden we al eens de twijfelachtige merites van het originele 21pk mechaniek ondervonden in tante Annet hare ''harrie'' (soortgelijk autootje), niet mee te rijden anno nu dus dat ging niet gebeuren. Gewoon het hele spul ver2CV6en nou het toch allemaal in stukjes ligt. VéGé revisieblok gekocht, we hadden nog een 2cv6 trommelbak en de rest was een beetje improviseren. Oa de kachelspullen pedalenbak en de stuurkolom (van Brigitte bewaard) werden netjes ingepast (foto6).
foto6 by azu250, on Flickr
Ik verbouwde het electriek tbv 12V wisselstroom en leverde later nog per post een in stijl gemaakt voltmetertje voor onderdash inbouw.

Rob deed zelf het koetsopknapwerk middels net zon goedkoop hobby-migje als we allemaal hadden destijds. Het kreng loopt regelmatig vast en heet sindsdien het teringmigje. Het moet er maar mee. Her en der wordt er een beetje uitgestukt maar ook veel geglasvezeld, de chassisbovenplaat wordt ook grotendeels vervangen, de rest was toen nog hard. Hemelvaart 1999 is het ding eindelijk zover dat er gespoten kan worden, ik kom 4 dagen vanuit Twente over voor die klus en dat is niks te kort want helaas heeft mijn broer een eigen idee over ''strakmaken'', meer de boerenstopverfstaldeurmethode dan autokwaliteit... ik kan dus het meeste opnieuw doen want het zou zonde zijn om nu op zon ondergrond te gaan spuiten na al dat werk. 2 dagen later is het weer acceptabel en gaat de verf in de spuit. Het is prachtig weer dus dat kan lekker buiten, opdrogen in de garage (foto7).
foto7 by azu250, on Flickr
Volgende dag afmonteren altijd mooi werk. Rob wil perse een klein specialstuurtje (te vaak de nagels opengehaald aan het dash), voor de rest valt de tijdincorrectheid wel mee. Hij wou ook altijd een ''beugeleendje'' dus we kleden het aan als ware het een Azam6 met paperclips en Ami6 wieldoppen. Typebordje in Azamstijl achterop geknutseld ''AZU6''. Premiere op het Waar, leuke oploop met schande roepende EEECers (foto8), daar houden we wel van ;-)
foto8 by azu250, on Flickr
Er zat ook nog een ouwe EEEC sticker op de voorruit, even met twee zwarte strepen doorgehaald haha!

Rob heeft dan twee besteleenden waarvan de JB de betere is mbt de apekool, maar op dat moment nog geen 25+. Omdat er toch maar eentje tegelijk rijdt en hij altijd een principieel anti-autoritaire hippie is gebleven spijkert ie AVAs chassisnummer ook in de JB en gaat alleen met de laatste ter apekool (foto9).
foto9 by azu250, on Flickr
McTommi ontfermt zich op mijn verzoek over het originele JB kenteken, hij kan toch gratis massaschorsen met tientallen autos op naam en zo het nummer behouden voor de toekomst. Regeren is vooruitzien, Rob kan dit zelf allemaal niet zoveel schelen. Maar voor ons is een origineel NL kenteken bij een originele auto in de tijden van massaal gemakzuchtig omkatten van franse import wel zeer belangrijk.

Zo gaan de jaren voorbij, de ''JB'' is Robs dagelijkse auto en AVA is voor de zomerse pretritjes. Het ding loopt best leuk, wel erg lawaaiig en hij lekt als een zeef vanonder het dash dus inderdaad beter alleen met mooi weer naar buiten.
Rond 2007 wordt ie het eendegesleutel een beetje zat (de zogenaamde 2CV specialisten blijken aantoonbaar veel slechter te sleutelen dan wijzelf dus dat is ook geen oplossing), en op een slechte dag doen beide eenden het niet en moet ie met een van de buurman geleende Punto op stap (of erger nog met de bus). Ik rijd dan al jaren probleemloos in de dikke daf (ouwe 343) en weet hem te overtuigen dat ie ook maar zon ding moet scoren. Aldus geschiedde, de JB mag weg en AVA blijft voor het leuk. We gunnen de JB aan Martijn, als gezegd een volgende generatie eendofiel van goede eendeei-huize) waar we ons eigen voormalig jeugdig enthousiasme in herkennen. Hoe dat afloopt is elders te lezen, het kenteken komt netjes uit de diepvries van McTommi retour en de JB (die overigens zelf ook een bewogen eende-ei verleden kent, een separaat verhaal waardig) is gelukkig weer helemaal de oude.

Twee jaar later overlijdt Rob plotseling en moet ik als enige nabestaande zien dat ik erf en have opgedoekt krijg. Natuurlijk is voor AVA de enig juiste oplossing: Martijn mailen! Dat verhaal is vanaf dat moment hier beschreven.
En nu is AVA dus haar derde jeugd al (bijna) ingegaan, geweldig! Zo blijft het autocultureel erfgoed in stand, dankzij mensen die tijd geld en veel moeite spenderen aan voor anderen dikwijls waardeloze objecten, tegen de staatsverdrukking in. Iemand moet het doen! (c-VARA).

Martijn, geweldige klus ga zo door en houd haar nog lang in ere. Zo te zien zit dat wel snor en met jouw status en contacten in de troenwereld kunnen ook anderen daar nu van meegenieten. Alles beter dan wegstoppen in donkere schuren. AVA, nu mag jij ook weer!

Gromsound.

(ps de fotos komen na, ik mail ze naar Martijn want ik heb zelf geen webspace meer waar ik vanaf thuis bij kan, dan zet hij ze er tzt wel onder)
Peugeot 404 (1972); Oltcit (1986); DAFs 600 (1960), EV33 (1974, op elektriek), 65coupe (1976), 46combi (1977), 77 (1979); 7 solexen, 1 berini, 1 vespa PK50, een Sinclair C5 en heel veel Philips AV meuk

Tags: