News:

27-29 september 2024 de 25e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
103 Guests, 1 User

Besteleend versus Acadiane? Tevens uitleg type benamingen AU, AZU, AK350 AK400

Started by volkswouter, September 21, 2009, 11:24:40 AM

Previous topic - Next topic

volkswouter

Wat zijn de overeenkomsten tussen een Besteleend een een Acadiane?
Ik als leek zijnde herken ze van de achterkant niet , zodra ik een voorscherm zie dan weet ik het wel.

Wat zijn nog meer veranderingen?

Beide auto's hebben hetzelfde onderstel toch?

CitroenAZU

Hoi Wouter,

Het onderstel is in beginsel eender alleen heeft een Acadiane een langere wielbasis (12cm) Chassis zijn dus onderling niet uitwisselbaar.
Verder is de koets (bestelgedeelte) voorzien van andere panelen naast de achterdeuren, (Acadiane heeft rechthoekige achterlichten van de Peugeot 404 Pick up. Knipper- en achterlicht in één) boven de achterdeuren en is rondom de achterdeuren een buisvormig profiel geplaatst. De achterdeuren zelf zijn ook anders. Bij een AK400 zitten uitwendige scharnieren (uitzet ijzers), bij de Acadiane niet meer. Verder zijn de tanklep en het bandenklepje bij een AK400 voorzien van twee buisprofielen aan weerszijden. De Acadiane heeft alleen aan de kant van het achterspatbord een buis profiel op dit klepje. Aan de voorzijde een omgevouwen randje ipv een buisje. De achterbumper is verder voorzien van twee rubber stootblokken op de uiteinden. ter voorkoming dat de hoeken van de bak snel krom werden gereden. (zoals dat snel gebeurd bij een AU, AZU en AK)  
De achterste binnenschermen zijn nagenoeg gelijk als die van de AK400, ware het niet dat de bovenste ribbel bij een Acadiane onderbroken is en die bij een AK400 doorloopt.
Verder is de voorzijde van het bakgedeelte wat gestroomlijnder.
Bij een Acadiane zit het reservewiel onder de motorkap en niet achter het bandenklepje zoals dat bij de besteleend is.
Bij de Acadiane is dit bergruimte.
Verder is natuurlijk de hele cabine anders, dat is van de Dyane.
Acadiane;

AK400;
AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
250 La Poste 1977
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

volkswouter

Kon je deze twee ook door elkaar heen kopen of is het zo dat de besteleend bijvoorbeeld tot 1977 is gebouwd en de Dyane vanaf 1977?

Dat van die ribbels lees ik vaker hier , je hebt besteleenden met dunne en dikke ribbels en dit staat ook weer tot een bepaald bouwjaar.

Zou je eens uit kunnen leggen wat de verschillen zijn tussen een AK250 , AK300 , AK400.

volkswouter

Je kan dit trouwens ook op Flickr uitleggen door zelf notes aan een foto toe te voegen zoals deze:

(Klik op de foto en veeg over de foto heen om de aantekeningen te kunnen zien.)

CitroenAZU

Nee, in principe lostte de Acadiane de Citroën 250 en de Citroën 400 af. Dat was in 1978. Beiden modellen werden vervangen voor 1 nieuw model, de Acadiane.

Verschillen AU, AZU, AK350 en AK400;

AU;
In 1951 brengt Citroën de besteleend op de markt, de AU. De AU heeft een laadvermogen van 250 kg. Motor 375cm en 9 PK.
Dit model is kort en laag met smalle ribbel.

AZU;
In 1954 komt een nieuw model de AZU, wederom 250 kg laadvermogen maar nu met 425 cm motor en 12pk.
Dit model is kort en laag met smalle ribbel.

AK350;
In 1963 komt de AK350, dit is een nieuw model naast de AZU. Het onderstel van deze auto is net als de motor afkomstig van de in 1961 geintroduceerde Ami 6. (602cm)  Het laadvermogen van dit model is 350kg.
Dit model is lang en laag met smalle ribbels.

AK400/AKS;
In 1970 valt het doek voor de AK350 en komt de AK400. Laadvermogen 400kg. Motor 602cm en 33pk.
Dit model is lang en hoog en heeft brede ribbels.

Citroën 250;
1973; Dit is eigenlijk gewoon de AZU, alleen nu voorzien van 24 pk 435cm motortje. Dus een kort en laag model, maar nu met  brede ribbels (wordt vaak AK250 genoemd, maar dat model bestaat dus eigenlijk niet)

Citroën 400;
1973; Dit is gewoon de AK400 (welke tot en met modeljaar 76 op speciale bestelling leverbaar is met de lage koets van een AK350, maar dan wel met brede ribbels.)

1978; Acadiane.

Tussen 1954 en 1973 is het 425cm motortje wel steeds geupdate. Van 12, naar 13,5, 15, 18 en 21 pk)

Uitzondering op de regel. In Spanje kon je heel kort een AK400 kopen met oude techniek en smalle ribbel plaatwerk. En een AK350 met brede ribbel.
AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
250 La Poste 1977
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

volkswouter

En wat is dan een AK250 , ik las dat McTommi hier iets over schreef.

Echt grappig , jij weet veel van Besteleenden en ik veel van Spijlbussen.

CitroenAZU

AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
250 La Poste 1977
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

volkswouter

Quote from: CitroenAZU on September 21, 2009, 12:23:55 PM
AK250, zie hierboven.

Thanx! Het zal nog wel even duren voordat ik ze uit elkaar kan houden ,maar ga het proberen... :)

CitroenAZU

Succes, wees gerust. Ik heb hetzelfde probleem als het om VW's gaat :-)
AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
250 La Poste 1977
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

mctommi

Quote from: volkswouter on September 21, 2009, 12:00:47 PM
Zou je eens uit kunnen leggen wat de verschillen zijn tussen een AK250 , AK300 , AK400.

Een AK250 en AK300 bestaan niet en een AK400 wel, dat is het verschil  :P :P :P
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

engbokho

En dit is dus zo'n "rare" ;D Spaanse AKS 350 (hoog, fijne ribbel, oude techniek) (wrak op Ibiza bij St.Carles, in 2006)
Ooit: Azu-B 1971, Azu 1962, Azu 1960

mctommi

Quote from: engbokho on September 29, 2009, 11:14:20 AM
En dit is dus zo'n "rare" ;D Spaanse AKS 350 (hoog, fijne ribbel, oude techniek) (wrak op Ibiza bij St.Carles, in 2006)

Ik heb nog ergens foto's van een nog in rijdende staat zijnde AK zoals deze door mijn vader gekiekt een jaar of 20 terug, maar hou die nog even van me tegoed, even geen idee waar die foto's zich bevinden. Heb zelf nog eens een stuk geschreven over die afwijkende Spaanse besteleenden, geloof in de nieuwsbrief van de EEEC.
Bezit zelf een Spaanse AK350 van plusminus 1971 (geen papieren bij) met brede ribbel en een oud type 602 CC motor met oliebad-luchtfilter.



De auto staat nog altijd in Spanje bij mijn ouders, moet nog eens gerestaureerd worden.
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

Tags: