News:

27-29 september 2024 de 25e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
8 Guests, 0 Users

36-71-SB

Started by CitroenAZU, October 06, 2009, 20:29:41 PM

Previous topic - Next topic

marcopr

De koets staat op mijn karretje.
Er is genoeg ruimte over om aan het chassis te werken.

IMG_20190321_115824 by m blom, on Flickr

Om het AMI 8 chassis wat ik heb liggen passend te maken voor de AKS400 moet ik een aantal onderdelen overzettten.
Het dwarsbalkje achteraan, de twee 'verhogingen in het chassis, de vier bevestigingsplaten voor de koets en de oren links en rechts naast de motorruimte.


IMG_20190321_112339 by m blom, on Flickr

IMG_20190321_112349 by m blom, on Flickr

IMG_20190321_112356 by m blom, on Flickr

die ga ik zo netjes mogelijk loshalen. Hopelijk is eea niet te rot.

azurblade

Goed bezig.
Vergeet de balk en zaken niet voor de handrem. Bij de ami 8 zit alles op schutbord.

marcopr

ik zal eraan denken. Goede tip.
Voordat ik het oude chassis weggooi zal ik het zorgvuldig vergelijken met het 'nieuwe'.

azurblade

Eerder een ami chassis gebruikt voor een 2cv en liep daar toen tegen aan. Draagarmen zet je over want ook die zijn achter smaller. Wellicht de koplampsteun bevestigingen.

Geert

Die "oren"kun je nieuw nog wel krijgen, als deze te slecht zijn, en ook gebruikt kom je er nog wel aan .
Misschien de A markt ?
't is een kwestie van geduld........

marcopr

#80
Vandaag na lange tijd weer verder gegaan met de besteleend. Het huidige chassis wordt vervangen door een AMI 8 chassis. Om daar een echt AKS400 chassis van te makne zet ik de kenmerkende delen over van het oude naar het nieuwe.


Losmaken dus.


Het subframe (?) losmaken.

IMG_20190608_104148 by m blom, on Flickr

eerst schoonborstelen met een komborstel op de haakse slijper. Puntlassen uitfresen met de puntlasfrees.

IMG_20190608_111941 by m blom, on Flickr

IMG_20190608_111951 by m blom, on Flickr

Zowaar nog in redelijke staat, aan één kant maar opgevreten door roest.

IMG_20190608_112304 by m blom, on Flickr
Het subframe zit behalve op het chassis ook gepuntlast op een extra rand. Deze ga ik niet loshalen, maar namaken uit nieuwe plaat. Redelijk eenvoudig denk ik en in betere staat.

RCUPPER

Ziet er goed uit Marco! Veel werk maar straks ook veel plezier!
Ce n'est pas une fuite d'huile, mais une explosion de puissance

marcopr

Veel werk is een belangrijk deel van het  plezier.  ;D

marcopr

IMG-20191118-WA0011 by m blom, on Flickr

IMG-20191104-WA0010 by m blom, on Flickr

Thuis alle onderdelen zwart gespoten met industriële zwarte lak.

IMG-20191112-WA0009 by m blom, on Flickr

IMG-20191112-WA0014 by m blom, on Flickr

IMG-20191112-WA0012 by m blom, on Flickr

IMG-20191117-WA0004 by m blom, on Flickr

CitroenAZU

AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
250 La Poste 1977
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

marcopr

Na de zomer heb ik het werk weer opgepakt. Hier nog een foto van het chassis voordat alle delen eraf gepeuterd zijn die nodig zijn om van een AMI 8 chassis een AK400 chassis te maken.
Diepgaand verrot, hier en daar kijk je er dwars doorheen en gevuld met heel veel losse roest.

IMG-20190403-WA0010 by m blom, on Flickr

Het 'nieuwe' chassis is een keihard chassis uit 78. Het benaderd het originele zo dicht mogelijk.
Schoonmaken is natuurlijk de eerste klus. Daar gaan heel wat uurtjes inzitten. Alle oude tectyl, olie en vuil eraf steken en borstelen en nabehandelen met spritritus, remmenreiniger en doeken.
Geen verrassingen.

IMG-20191015-WA0006 by m blom, on Flickr
Wat een rotwerk dat restaureren
IMG-20191010-WA0002 by m blom, on Flickr

Aan de voorkant zitten aan weerszijden een soort vleugels (?) . Bij een AMI hoekig, bij een eend anders.

IMG-20191015-WA0002 by m blom, on Flickr
Aftekenen, afslijpen en tenslotte omzetten met een hoekig stuk staal en een hamer
IMG-20191015-WA0004 by m blom, on Flickr


marcopr

Markant aan een AK400 chassis is dat het aan de achterzijde verstevigd is. Behalve een tussenbalk aan de achterzijde, net als aan de voorkant in feite, zijn beide achterbalken verstevigd.

eerst een lange lip aan de binnenkant lassen.

IMG-20191029-WA0003 by m blom, on Flickr
In de zinkspray.
20191029_121732 by m blom, on Flickr

Tenslotte de versteviging die ik van het oude chassis kon redden weer vastlassen.

20191104_103526 by m blom, on Flickr

Tenslotte de geredde tussenbalk er weer tussen.
IMG-20191105-WA0004 by m blom, on Flickr

IMG-20191105-WA0006 by m blom, on Flickr



marcopr

een artistieke impressie van mijn werkplaats. Mijn vader vindt de AZU duidelijk interessanter dan de gele AK  ::) Die is weggelaten.

IMG-20190407-WA0001 by m blom, on Flickr

marcopr

20191115_114958 by m blom, on Flickr

In de RX 5 en vervolgens in de RX 10

20191118_101953 by m blom, on Flickr

IMG-20191117-WA0001 by m blom, on Flickr

tzt spuit ik alle holle ruimtes, dus ook het chassis vol RX 7

marcopr

ier sta ik stoer een draagarm te stralen. De enige. Niet omdat de rest niet nodig was maar omdat een vriend de rest heeft gedaan. Goud waard, zo een sleutelmaat.
Op zijn werk hebben ze een mooie grote straalkast.

IMG-20191105-WA0012 by m blom, on Flickr

Ik bracht de roestige onderdelen naar zijn huis, hij nam ze mee, straalde onderdelen, spoot ze in de primer en ik nam ze weer mee.

IMG-20191030-WA0001 by m blom, on Flickr

IMG-20191030-WA0003 by m blom, on Flickr

Vet en vuil

IMG-20191105-WA0013 by m blom, on Flickr

Ontvet en ja, roest.
Alle lagers zijn afgedekt met speciale doppen.

IMG-20191105-WA0010 by m blom, on Flickr

Stralen in de straalkast.

IMG-20191105-WA0011 by m blom, on Flickr

En brandschoon staal, klaar voor de primer.

20191105_181831 by m blom, on Flickr

Tags: